Keje Gomen

Hari ni aku bc je blog member tros aku dpt idea skit menulis. Skit je. Tak byk. ;p..

Sejak aku masuk gomen ni, aku cuba mendisplinkan diri aku utk STAY 1 tmpt. Sbb aku tak pernah puas dgn company yg aku kerja, dgn kerjaya path aku, dgn diri aku sendiri. Aku tak pernah ada passion in working. My previous bos once said, U never had any real job before? Mcm lah kerja ngn dia tuh real job aku. Wargahaha. Dia tak tau, kerja ngn dia pn aku tak kira sbg real job lg. In fact up until today, aku masih blom sure, apa yg aku nk sbenanye.

Aku tgk hari demi hari org2 sekeliling aku esp hubby aku, meningkat dari 1 tapak ke tapak yg lain. Tapi aku? Aku masih mcm dlu. Knowledge aku masih mcm dlu. Malah aku tak berganjak, maksudnya aku tak gelabah. Aku tgk je org2 tu pergi. Dan aku berdiri di sini tanpa perasaan.

Walaupun hati dan hasrat aku amat memberontak. Aku nk benti kerja, aku nk buat benda lain. Tapi aku tau, keje gomen ni bkn senang, stability! tu yg penting.

Once i set foot on goverment sector, i thought, ah bialah 20 tahun pun gred 41, ada aku kesah. Yeah right really??!! And i told eeeverybody about it.. And i know, everyone is sick of it already.

Masa aku complain2 kt ida pasal SKT aku teruk. Ida igtkan aku. Ini dia org yg ckp nk stay jd 41 smpai 20 tahun? Aku just gelak dan kata, a ah ek. Aku tau dia perli aku. Dan aku tau, dia tau, aku br sedar, yg thought aku dlu tuh ada something wrong...

The thing is, aku menidakkan apa yg semua org nak. Konon aku tak perlu semua tu. Tapi sapa taknak maju beb? Sapa nk dok kt takok lama smpai tua beb? Umo ko 50, org lain dh gred 58 - yeah right ada ke gred 58. Wakakaka. Ko masih 41. Huarghh. Ngantok la siti ada isu lain tak?

No beb. Listen. (paksa ni paksa!)

Aku tak pernah cuba utk amik ati sesapa, esp my bosses. Aku tak pernah cuba utk merajinkan diri esp on doing my jobs. If aku stuck on something. Aku tak menggelabah. Aku rilek je. Tak mcm stengah org, tros cacing kepanasan siapkan kerja. But no, because mind set aku. Ah stakat nk kipas bontot dia baik tak payah. Ah aku bkn nk kejar naik pangkat sgt. Ah APC apa tu? Apam Pusing Cincai?

I basically fucked up the whole thing up. Huhuhuu..

Adakah aku tulis entry ini menunjukkan aku menyesal? Maybe...

Tapi aku sgt sgt kehilangan diri aku. Aku tak tau what i'm doing best at. Dan aku tau sesiapa pun takleh tolong aku selain diri aku sendiri. Aku tgk kerja2 aku workload aku, heh, nanti2 siap la tuh. Buat kerja lastminut. Setiap kali bukak jobstreet rasa nk APPLY. Setiapkali dpt interview tros. Oh sy dlm gomen sector, sy tak berminat, lepas tu menyesal. Tapi kalu accept pun, mcm lah aku boleh amik job tu.

Dan aku sgt sedih, aku hilang skill programming aku dah. Hua hua hua..... Aku dh bese buat kerja dr bwh. Org suruh je aku buat. Bila aku kene suruh org, aku tak tau. Aku hilang punca beb..... Mcm lah kalau ada org suruh aku jd bagus? Pn sama jgk. Lama2 aku jd malas. Huhuhuhu..

Aku terpiki, aku suka kalu aku boleh jd penulis. Tp tulah, aku takde masa nk tumpukan perhatian on certain things. Aku tau aku bole try doing that sikit2. Mcm hari ni tulis skit. Esok tulis lg skit. Tp aku kerap lupa apa  yg aku nk tulis. I mean kalau mcm nk buat 1 storyline lah. Aku dh ada idea dh. Lepas tu busy lepas tu lupa.

So aku end up tulis bende2 merapu mcm ni. Sbb bende2 ni tak perlukan aku buat lakaran cerita. tak perlu ada kesinambungan. Lantak aku la kn. Hehehehe...

Tapi aku risau gk beb. Where my life is heading nih. Aku hilang punca beb. Ntah ke mana pegi passion aku ntah. Aku taknak mcm ni. Seriously, tak kisahla stay 41 forever, at least i got something in life yg aku boleh banggakan. At least 1 titik dlm karier aku berganjak. Ini tidak, menurun adalah. HUhuuhu...

Takdelah ini sj nk share. Aku cm bese lah. Rilek je. Takde gabra2.

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

cTmaRina said…
absolutely agreed with u titut!!!

once terpikir pasal self improvement ni tak kire lah on life ke on family ke macam ko on kerjaya ke.. kite akan realize kat mana kite sekarang

macam aku pulak more to short term thing dan mende remeh temeh .. entah nak sedey ke nak bangga bile tengok diri sendiri (aku la) still pakai lagi baju 5 tahun lepas... huhuhu maybe satu hal lagi sebab my hubby pon lebih kurang jer tak kisah sangat pasal nak uptodate ni.. even myhubby pon dah nak masok 8 tahun keje, kat takuk tu lagi die.. bukan tak boleh tapi diri sendiri tu rasa nak duduk kat level tu sampai pencen.. nak cakap ape kan.

tahun ni dah 29 puas gak aku cari something yang aku proud of ...
Iman's said…
ct..aku rasa bukan hg sorg ja rasa mcm tuh..bab nak stay 41 ja smpi pencen..aku pon..sbb aku tak suka tanggungjwb yg org kasik kat aku..sbb aku risau aku tak dpt deliver dengan baik..seriusly..smpi kdg2x aku rasa aku jadik PA ja pon takpa..:p
Akub's said…
yg penting rileks, nnt dapat pencen.

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009