Terpikir dan Terpikir Lagi dan Lagi....

Aku tak paham la. Kenapa sesetengah org, masih tak sense anything. Kenapa sesetengah org, masih tak rasa apa2. Mcm bende tu telalu2 mustahil. Padahal 1 demi satu yg terjadi harini. Wpn dlm tv3 yg mmg jelas menyokong sebelah pihak, wpn dgn jelas melanggar etika kewartawanan. Well, aku amik asas kewartawanan dlu. Sbg wartawan/penyampai berita seharusnya kita menyampaikan fakta, bkn menjurus kepada mana2 pihak. Mmg, as claimed by all, tv3 menyampaikan fakta. Tp keterangan seperti, MB palsu. Nizar masih degil utk melepaskan jawatan. Mereka2 yg memberontak hanya mencetus ketidakamanan dan berperangai seperti tidak beradat. Biadap. Derhaka. Itu menjurus u know what i mean? Bg aku itu bkn fakta. Fakta is things like, Nizar masih mahu datang kepejabat, wpun Dr. Apentah nama tak igtplak sudah mengangkat sumpah sbg MB baru perak. It sound nicer isn't it?

Takdela. If you r profesional why not be profesional.

1st of all, aku mmg takkan kupas perkara2 lain yg mmg aku nmpk tak betulnya. Sbb petama aku ni bkn la betul sgt. Kedua aku takmau putar belit fakta. The fact that fakta skang paling jelas, paling aku igt so aku kupas la yg tu.

2nd of all, bg aku la kan. Kite skg bkn nk kata melayu ptt jgn ckp apa2. Bia BN buat sesuatu utk mempertahankan kedudukan org melayu. But for me, tak rugi klau kite bangkit n pertahankan hak kita sendiri. Tak berani nk piket, tulis blog pn dh kira bangkit dh. Tp hormati, hormati itu penting. Bkn kite kutuk sesama sendiri. Well, everybody has their own point of view. Jgn nk kata org tu rugi la apa la. Mgkn kita tak paham point of view dia, well to tell the truth aku mmg tak paham point of view org2 yg menyokong sgt2 BN nih. Tp tu la, aku tak kan paksa dorg utk berpaling tadah ke apa. It's their opinion. Tp aku rasa, tak rugi kalu aku utarakan opinion aku. Sapa ase aku tak betul, you r free to tell me what's your problem. The thing is, i made up my mind, like you, it's not easy for me to accept your opinion. The matter of facts, i see what i see. Nobody could control my eyes to see. Except Allah the greatest of all. Allahu Akhbar!!

Ok psl PKR ni, mmg lately aku mcm tertanya jgk mana direction dorg nih. Makin lama makin teruk. Isu BABI la. Isu tanah lah. Isu lantik ketua kampung la. Kunci sana kunci sini. Isu perumahan la. Mcm2. Mmg mula2 aku goyah jgk la. I mean, kalu ko tgk byk sgt taik yg PKR buat. Tak ke ko pening. Dah sesungguhnya, ko dh hilang yakin ngn kerajaan BN, bila PKR buat cmtu tak ke pening. Lainlah kalu org mmg sah2 sokong BN, of course dorg tak pening dh, malah akan kata. Padan muka, tu la sapa suruh pangkah mata lebam?

That's one thing. Wah huduh betul kerajaan PKR nih...

Ok tgk psl Nizar ni. 1st of all, masa 3 ke 4 org berpaling tadah tu, and org2 tu sapa? Yg kecoh seleweng2 tuh. Mcm Tuan Guru ckp, meibi dorg ni tak biasa dgn kancah politik di mana yg kuat akan mengagah2 yg lemah. Psl kawin 2 tak declare la. Psl amik kesempatan kt kontrak la. Kne siasatan BPR skit dh kencang lutut suma. Tu 1 hal. Alih2 tetiba die nk lompat parti. Aku pn tak paham cemana. Sbb 2 3 hari sblm tu dorg ni letak jawatan hantar kt sultan suma. Alih2 upenye tuka parti. Patu the fact is, YUP IT IS BEING SAID IN TV3 TOO... PKR ada 28 kusi. BN ada 28 kusi. and bebas ada 3kusi. Br kuar 1 kenyataan kata, 3 yg bebas mgkn akan sokong BN. MUNGKIN you see. Sbb tu Nizar nafikan hak dia sbg MB. Sbb bende ni terlalu gelojohnya dorg ni.

Korg tgk, katelah BN bersabar, buat secara prosedur. I mean, at least call out suma DUN, buat meeting. Buat vote. Lepas tu dptkan keputusan suma. Br up ke Sultan. Lebih profesional bg aku.

Ini tidak, alih2 tros je hantar surat kt agong. Alih2 tros kata rakyat telah kembali percaya BN. tak something ke? mmg dlm perlembagaan takde kate perlu pilihanraya kalu lompat parti. Btol Anwar yg bg idea cmtu. Tp, sblm btol2 dpt pegang tampuk pemerintahan, knape perlu amik jln singkat mcm tu. Tergopoh2? Kalu btol BN kuat, bole menang undi DUN, takperlu gopoh. And nizar dgn segan malu akan berundur. Kalu die taknak berundur aku tanpa segan silu nk tendang skit bontot die tuh....

Bkn apa, kegopohan BN tu menjadi persoalan aku ni skang...........Ok fine, dia abaikan perletakan jawatan 3 DUN tuh and claim dorg lompat parti. Ok fine. Tp knape mcm tu. Takde bersidang takde apa. Tros guna Sultan. Sultan tu 1 hal la, mmg dlm perlembagaan. Mmg takde sapa bole ckp apa2. Kalu nk ckp pn buat apa, buat kene tahan ISA je kn susah.

Tu psl Nizar. Aku tak persoalkan lansung napa dia degil. Kalu aku pn. Itu maruah ok. Tanggungjawab. Amanah kpd pengundi beliau. Ok aku mmg berat sebelah. Tp tak betul ke aku ckp? Kita dh pegang amanah org nih 1 hal, lepas tu bila jd kelam kabut, nk2 kita yakin, lawan kita tak guna cara yg betul. Ada stand yg buat kita yakin utk kita fight. Wpn kita tau kita takkan mampu. Sbb Federal akan hantar team FRU utk halang kita. At least kita bgtau rakyat. We are standing on something. Mmg membuka mata aku.

Aku tak harap pn PKR akan pegang tampuk pemerintahan pn 1 hari nnti. Sbenanye aku dh hilang harapan ngn PKR. Ye aku dh berputus asa. Nk mengharap keajaiban? Mmg tak lah. Apa aku bole buat. Ngomel cmnila panjang2. And semestinya org2 yg bc akan stands on apa yg dorg fikir betul slama ni. Takkan tergerak pn dgn apa aku tulis ni. Mcm Hubby aku sendiri.

Tp aku respek Hubby aku, sbb aku tau die respek choice aku. And die tak kate aku rugi or salah. Sbb die tau, aku bkn org bodoh, stand on something aku tak tau. Aku tak membuta tuli. Mcm dia jgk. Die stand on apa die stand on skang ni, based on apa yg die penah tgk. Apa BN dh penah buat utk dia. Esp Doc Det. Tok Det la sapa lagi. Anjakan paradigma tok det tu mmg berguna kepada BN smpai skg. Sapa bole buat mcm Tok Det buat? It's true. Tp silap la Tok Det, sbb aku nmpk lastt skali yg Anwar kene tu mmg tak patut. Kt situ dh ada byk kegelojohan. YG tak kena. Siap bwk tilam apa brg. Haih malas la aku nk kupas psl tu plak. Kang ada kata aku ni tulis syok sendiri....

So kesimpulannya. Ko rasa apa ko rasa. Tp thanks kt kwn2 yg paham ape aku tulis. Aku tak kesah korg sokong mana pn. Tp thanks sbb korg hormati pandangan aku. Yups it's true. Apa pn pilihan kita, mestilah berlandaskan Agama, Al Quran, Sunnah dan Hadis, Nescaya kita akan selamat! Allahu Akhbar!! Amin amin...........

Comments

Ida Chan said…
Hmm...dunia politik msia arini mmg sgt memualkn. uwekkss...(nasib baik aku dh 6 stengah bln, kalu x, mau bertambah2 loye aku :P ).

Skang aku smpai mls tgk tv atau bace sokaba. Bkn sb aku ignorance. Aku tau pe yg jadik tp mcm aku ckp td. Mual. Nyampah.

N u being u :) U go girl! Sume org ade hak suarakan opinion. Sape xske, xyah pdulik/denga. Kite berpegang pd pe yg kite ase betul. Asalkn jgn smpai wat mende2 ekstrim ek :)

Wallahua'lam...
roshda said…
sama la.. aku pon dh jelak sgt ngan berita2 politik.. patutnye mende2 mcm ni dorg bincg sesama bebaik.. kan melayu.. pastu x yah la nak tunjuk membuta tuli kat media trus.. buat org gelak tau.. mcm boneka tau dorg ni.. saba2 la.. mcm ko kata kn.. buat bertenang.. bincg elok2 wpon bukn sama parti.. malu la org tgk mende2 mcm ni... kata pemimpin rakyat tp.. huru hara.. org nmpk kelam kabutnye tau...

aku x leh nak kata sokong mane.. dedua ade kurg.. tp dr sumber aku dpt.. x tau la btol ke tak.. tp nmpk mcm btol... ramai yg kena sogok sbb tu la ade yg kua parti.. ade yg dpt kecaman.. if u x kua.. ur family akn mcm ni.. ermmm.. aku x brani kata pe la if mende tu kenyataan.. nak ur famlit 'tut' or u kua parti n u akan dpt duit sejumlah 'tut' pening.. sgt pening.. akibatnye?? kita.. rakyat yg xde kuasa.. jd mangsa keadaan.. jgn tunjukkn sgt la huru hara tu.. apepon b profesional la wahai org2 atas.. jgn pentingkn diri sndiri.. org kt bwh ni yg makin terok n sgsara..

ntah lah...
iu rf said…
fenin kan bile tengok keadaan politik mesia skang.. ape yg boleh kite buat yer.. erm yg penting kena baca dan tengok / baca paper/perkembangan terkini sume pihak.. kalau org yang jenis tengok berita drp satu side je.. so ramai la yang akan terkonfuse & seterusnya mewujudkan puak2 yg percaya membuta tuli.. ape2 pun wa caya sama lu la ct..hihihi :P
Siti Fatimah said…
Kelebihan org melayu (asenye kt mesia ni la) ni kn, dorg bkn pengecut, tp tak ekstrem. Tak mcm kt thailand, kt indon.. smpai bunuh2. Alhamdulillah sgt. Stakat mulut je bertekak2........Stakat baring kt tgh2 jln, tp takde yg nk langgar.....Bg aku tu 1 ciri org kita yg aku banggakan.... Bising tetap bising. Jnji jgn ekstrem..ehehe

Yg tak tahan tu kutuk mengutuk sesama sendiri tu...

Tu yg nyampah tgk tv skang. Masing2 nk kata dia betul... Org kt atas best je. Ckp 1 kenyataan, tros org kt bwh mcm kita ni bercakaran suma....

Smoga takdela smpai jd reformasi mcm dlu....... I mean, perang FRU dgn org Awam...
iu rf said…
kalu aku kat mesia nak je aku baring tengah jalan.. mesti glamer... kahkahkah...

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan