Mislina Mustaffa

Aku layan video ni tadi. Tp tgk dh part 2. Malas aku nk layan part 1.

http://www.youtube.com/watch?v=hMSuw9I2wsU&feature=youtube_gdata_player

Yg aku dpt dr video ni adalah seperti berikut:

1. Mislina ni dia buat 1 projek bergelandangan. Sebab 2 perkara:

Pertama: dia bc buku sorg minah perancis ni tulis. Minah perancis tu ckp: manusia habiskan 80% masa dgn mengemas. Aku mcm what the hell? Keperluan kot mengemas tuh. Contoh mandi, utk kebersihan diri. Basuh pggn lepas memasak demi nk mentekedarah dlm keadaan yg tenang. Pstu kalu kira2. Aku tak kemas umah hari. Mandi yes hari2. Tp aku ade je masa nk lepak kt taman ngn anak2. Tgk tv. Tdo. 80% tdo maybe. 80% mengemas-tipu lah! Ko bole nk bc tulisan org. Boleh jgn lurus bendul percaya bulat2 bole takk?

Kedua dia ckp. Org yg bli rumah, sb nk security. Wpn kene hutang bank. Keje teruk nk baya hutang bank. Ok betul. Mmg kebanyakkan gj diperuntukkan utk bli rumah dan keperluan isi umah like perabot, katil, makanan, tmpt masak etc- utk keselesaan hidup gk. soh minah tu claim, in the end of the day. U akan tua(mgkn bila dh abis baya utang umah la kot). So what kind of security is that? Hohoho. So dia ckp, bli umah utk security tu is a myth. Sbenanya kalau xde utang rumah, hidup adalah lebih bermakna. Petama dia xyah fikir psl kebersihan. Kedua dia xyah piki pasal utang rumah and keperluan dlm rumah. Yg aku heran tu, dia dok sewa kot dlm a very small apartment kt georgetown penang. And sambil ckp2 ada scene dia tgh msk. Aku tertanya2 dia mandi tak? Basuh bj yg dia pakai tu tak? Kemas tmpt tdo dia tak? Sb dia kata dia hidup bergelandangan sbb xmo kemas2 basuh2 ni. Buang masa. Dia nk hisup larger than life.

Well aku ckp screw you lah mislina! Kepada adik2. Bila kita bli rumah. Kehidupan kita bkn kerja 24 jam sbb nk baya utang rumah. Normal life is. Kdg2 yer, kita busy kerja. Kdg2 kita kuar jln2. Pegi kenduri ka. Get a social life ka. Jmpa sedara mara kwn2 etc. pegi kerja pn kita bersosial apa? Down time kdg2 short of cash tu biasalah. Pening kepala, stress tu biasa. Kita manusia kuat diberi Allah otak yg sempurna nk handle diri, stress dan sebagainya insyaAllah. Kita jgk bersosial dgn tuhan bila kita bersolat. Dan kita pndang solat sbg 1 bentuk penyucian dan ketenangan diri kn? InsyaAllah... Selain, solat jgk tiang agama dan tunggak keinsafan dan kestabilan emosi kita.. Betul dak??

But not for mislina nih. Dia ckp. Ajaran nabi ditulis 200-300 tahun slps nabi wafat. Well aku pn xigt bila Al quran dibukukan. Aku pn jahil psl tu. tp aku tau zaman2 nabi baru wafat, dh giat dh sahabat2 rekodkan apa2 shj kata2 nabi yg diorg igt. Takdelah 200-300 tahun selepas kn.compiling tu mgkn. To pengrekodan dh start dr zaman khalifah lg asenye. And sblm nabi wafat. Nabi jgk dh bukukan Al quran asenye. Apa yg ditulis 200-300 tahun selepas tu? Dia x pegi sekolah ke? Semua yg aku tau ni by apa yg ustaz n ustazah aku ckp n ada jgk apa yg mak aku ckp. Ayah aku ckp. Dia x comunicate ke ngn parents n cikgu2 dia? Wallahualam...

So pada dia. Ajaran2 tu mgkn salah. People make assumption and has varios interest.. Hadoi minah ni. Adalah dia quote apa yg dia bc dr buku. Dia mcm apa yg buku dia ckp tu dia bendul percaya bulat2 ka apa? Al quran xnak plak dia bc? Dia ckp dia xpaham bhs arab. Adoi. Muslim2 kt mesia ni semua tau bhs arab ka? Tu la. Dia ni kena usrah pi masjid2. Ni la contoh yer kwn2. Byk sgt bc buku tp xmo bc Al Quran. Aku sendiri pn insap jgk...T____T

Pstu dia ckp what got her to think like that is because sumone told her, because she's bald-she's going to hell, because she look like a man. Aku tingin nk tanya. Sapa yg pembongak sgt suka2 hati cop org masuk neraka tuh? Dlu ustazah aku penah ckp. Even kafir, kalu dh tuhan nk masa mati dia dot hidayah, dpt jgk hidayah, dpt jgk masuk syurga. Maksudnya. Bkn manusia yg tentukan siapa masuk neraka siapa masuk syurga selain Allah. Simple kn? Kita bole ckp. Buat maksiat tu berdosa. Org berdosa dpt balasab masuk neraka. Tp kita xleh ckp. Ko dh confirm masuk neraka sbb buat maksiat... Sbb bkn kita yg decide. Even kita pn xtau apa nasib kita kn? Kita sbg manusia. Berusahalah sehabis baik..

So sbb kenyataan tu. dia ase, dgn jadi islam. She's kidding with her self. Sbb even people xleh consider dia seorg wanita sbb dia bald. Even dia dh penah kawin n ada anak pn org xleh consider dia wanita sbb dia bald. Kira, kalu dia wanita tp takmo menyerupai wanita. Kira dia berdosa n masuk neraka? Sedangkan itu yg dia mahu-being a bald lady. T___T.

Pertama tulah. Kwn dia yg ntah sapa ntah tu suka2 ati je claim dia masuk neraka sbb dia bald. Kwn dia tu xberhak ok. Kedua dia pn 1. Dh la dia percaya bulat2. Langsung xsedar uslm tu mcm mana sbenarnya. Ckp ikut sedap mulut kata lepas 200-300 thn br ajaran nabi a.s dibukukan. Bc sgt tulisan barat tuh! Tapi xmo pandang ke tulisan ustad2. Kisah2 nabi semua mcm mana??

Kira minah ni dia claim dia bc kitab2 agama lain jgk la. Tu dia fikir la apa la. Dia mcm percaya benda yg salah. Tang 80% kemas2 tu aku paling xleh blah laaaa. Dia tak bajet sendiri. Betul ke 80%? Sbenanya 80% tu utk apa? Dia takyah mandi ke? Xyah properkn tmpt tdo ker? Xyah masak? Xyh mkn?

And paling daring dia bela anjing. And since dia xpercaya ajaran nabi. Aku xase dia menyamak/solat. Wallahualam..

Aku cuma harap. Mislina jmpa sinar agama Allah di mana2. Dan apa yg dia ckp dlm video tu, tidak dipersetujui oleh mana2 pihak pun.

Amin.

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan