Kusut

Formula LELAKI kusut ni sebenarnya mcm2. Lain org lain cara. Lain org lain penerimaan.

Tapi apa yg pasti. Bila kita mulakan sesebuah perhubungan - semua tampak indah semua tampak muda - tapi panas yang kita sangka sampai ke petang. Rupanya hujan ditengahari. Biasalah tu.

Bertambah buruk lagi sesebuah perhubungan bila seseorang itu melupakan tanggungjawab hakikinya. Sebenarnya kat sini, LUPA TUHAN TERUS! Kalau dia ingat tuhan, dia akan sedar bait-bait tanggungjawab yang TUHAN dan serahkan dekat dia, insyaAllah...

Men are from MARS and Women are from VENUS - Aku tak paham ape kebenda la disebalik that statement pun.

Tapi one things for sure, MEN talks kinda different language, unlike WOMEN.

Yg aku nmpk kalau sesebuah perhubungan yang goyah -esp married couples = Lack of communication.  Well, i didn't talk to my husband often either. Sumtimes, dia perlu jugak masa di mana aku perlu diam. Wpn dia pressure bkn pasal aku/anak2 pun. Pressure psl kerja ke. Tapi aku perlu diam. Wpn aku perlu sgt someone to talk to. Tapi kalau aku nakkan a good listener. I have to know my border line. I can't just jump through! When i can't that's means i can't. But there is a time, WHEN I CAN! Tapi communication breakdown ni sgtlah bahaya. Delicate sangat situasi tu. Sumtimes, tak tau mcm mana nak betulkan pun.

Mcm2 problem.

Problem pindah rumah contohnya, problem barang basah dh habis, tapi takde masa nk bli contohnya. Problem kt ofis yg bertimpa2 tapi tak settle2. Balik rumah plak rumah tonggang langgang bini tak masak (penat ke tak larat ke, we women got our issues too right?). Contohnya. Dan macam2 lagi masalah dan pressure.

This is where, we tell, Perempuan dan Lelaki dari planet yg berbeza.

Unlike Women, Men, kalau dia serabut means dia akan serabut. Bila balik rumah tgk bini,anak dan rumah kusut masai - dia akan bertambah pressure! Tapi kalau perempuan. Serabut lah mcm mana pun. Dpt kiss kt pipi oleh suami. Anak2 puji masakan mama sedap. Anak2 cium pipi ke apa ke- Tros terlerai kekusutan tu. Lelaki, bila dia tak dpt kawal pressure tu, dia akan cuba lari dr situ = kuar dr situ!

Well, bkn la kuar permanently. Kuar mcm pi main bowling ke. Ehem2. Main futsal ke. Jumpa kwn2 lepak2 minum teh kt mamak ke. Like an escapades for them. MEN.

Aku tak tau la perempuan barats. Tapi aku, perempuan timur, aku susah nk carik colleague yg sekepala ngn aku lepak2 minum mcm laki aku buat. Dh la aku mmg jenis susah nk ngam ngn org. Dan aku dapati, perempuan ni susah nk dpt geng mcm lelaki, sebab byk sgt kriteria geng dia. Lelaki, walau dia tak suka org tu pn, boleh je dia lepak ngn org tu berejam2 over a cup of coffee. Pelik dak? Pelik kn? Hehehehe...

Tp nasib baik, kepala aku hilang serabuts di saat aku tgk muka laki aku or anak2 aku. So aku tak perlukan escapades like MEN does! Alhamdulillah... :D...

Well, escapades2 ni lah yg menjurus MEN to their MISTRESSES. Di mana, MEN sbenanye tak lain hanya mencari KESERONOKAN diluar. Di mana ada antaranya LUPA TUHAN, LUPA TANGGUNGJAWAB KEPADA TUHAN (kalu dh kata tgjwb kepada tuhan ni merangkumi la kepada manusia2 lain kn..huhuuhu)... Sbb tu yg smpai jd over the border tuh...

Aku tertarik ngn article ni. Wpn simple. Tp apa dia kata tu betul. Bole bc sini.

Baca ni eh:

" She is the one he fantasizes about when he is with his wife and the one he misses. He urges for her company and longs to hear her voice. The mistress is the woman a married man makes first priority and will shower her with gifts to keep her happy. "

Sound familiar? Well, masa kita mula2 bercinta ngn suami kita. Tidakkah kita pn merasa seperti itu? Mcm dia rindu kita, dia bli kan kita hadiah. Dia cuba buat kita happy.

Sbenanye kalau kita amati, lepas dh kawin pn ada je laki kita cuba buat kita happy jgk... :D

Ok baca ni plak:

"Men rarely leave their wives and family for their mistresses, which means that they string their mistresses along, having them believe that one day they will both be together with no more hiding around. Mistresses hang on to this fantasy, believing that their married lover truly loves them and will eventually be with them and this begins a long journey of emotional pain, emptiness and endless waiting."

Well mistresess cubalah awak pikir ek. Masa MEN lari ke awak tu. Nak lari dr kekusutan rumah. Ur just n escapades for them. And, bila dia terlanjur pun dgn awak tu, bkn sebab CINTA MENGGUNUNG tinggi ke apa -CINTA CINTUN ni just nonsense lah. Esp kalu cinta sbbkan SEXUAL ATTACTIONS.. Kalau cinta kerana ALLAH/TUHAN tu lain... So bila dia cuba start a relationship dgn awal. Bila masuk soal households - tempat tinggal makan pakai beranak pinak. Hah, masa ni dia mcm ulang tayang balik apa yg dia dh alami ngn 1st wife dia right? So dia pressure balik. And need OTHER escapades plak.

Kalu ikut article tuh, lagi2 kalu perhubungan tu berlandaskan penipuan, in hidding dan sebagainya. Masa tu masing2 tunjuk yg seronok je. YG tak seronok sembunyi - not being their ownself. So semua nampak TERLALU INDAH. Over Exaggerated. So perhubungan berlandaskan penipuan, sgt lah sukar untuk bertahan lama.

Well, ada jgk relationship yg dtg selepas keruntuhan sesuatu relationship yg sebelumnya, ada. Bukan takde. Tapi sgt rare la.

Pertama, lelaki yg go for mistresses sgt la rare meninggalkan bini utk perempuan lain - rare ok, bkn takde. Ada tp sgt jarang.

Kedua, dan perhubungan yg terjadi antara seorang lelaki dh mistressnya tu, kalau pun lelaki tu tinggal bininya demi perempuan simpanannya tu - jarang sgt kekal lama. Ada, tp jarang.

So yg jarang2 ni percentage dia amatlah sedikit.

So anda berani utk meneruskan a long journey of emotional pain, emptiness and endless waiting? So do u think it is worth it? Don't u see how MEN are sumtimes MEAN and SELFISH? Don't u feel they are using you?

Ntah la. Lg satu benda2 ni semua, semuanya KetentuanNya. Kita tak dpt mengelak kalau dh begitu ditulis. Apa2 pun, kita redha, insyaAllah...

Wallahualam....
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor