Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)

Anda mesti pilih!

Ada beberapa significant sistem ini dari sistem sedia ada iaitu SSM. Dan ia terpakai untuk semua kakitangan awam, termasuk yang sedang bercuti atau sambung blaja atau sakit adalah clausa2 dia boleh baca sendiri kot.

Tapi kalau baca pekeliling confirm pening. Kalu orang terang kt muka kita insyaAllah ada cahaya ilahi di situ. So, jgn segan2 bertemu HR anda ditempat masing2. Kementerian Wanita best, siap ajak sesi kaunselling face to face one by one. Gile kentang okek.

Ok aku just bg roughly yang aku paham- secara pasar nya, kalau anda tidak memilih SBPA, kenaikan gaji anda seperti biasa, tiada kenaikan WOW factor seperti yang diwar2 kan dalam bajet 2012 aritu...

Berikut antara key point key point yang aku paham lah... Kalau aku salah paham, aku buka untuk semua betulkan...
  • Perubahan dari segi pencen
Kalu SSM sebelum ni, ada option untuk pencen sama ada umur 56 atau 58 kn? dan kalu lantikan sebelum april 1990 kalu tak silap bleh bencen selepas usia 45.. Kalu tak silap aku laa. So kalau kita tak sign up for SBPA, then umur berpencen kekal mcm masa kita option untuk bersara umur 58, tahun 2009 ke 2010 kita sign aritu aku tak igt. Manakala kalu kita sign up for SBPA, kita boleh lagi pilih nk berpencen usia sedia ada, atau kita nk pencen usia 60.. Up to us to select...

Manakala lantikan selepas 1 Jan 2012 pulak, korg dh takleh buat pilihan. Sama ada usia 55 atau 60 sahaja.

But still aku ase. Kenapa ko tak buat, pencen usia dr 55 - 60 tros. Kalu umur org tu 55, dia ase nk keje lg, bia la die keje smpai 60. Kalu die takmo. Iya sudah, pencen sahaja. Adoiai... Takyah pening2 nk selepas lantikan tarikh sekian2. Apply to all je kn senang. Aduiai...

Yg psti, kire utk KWSP pn sama kot. Means had umur ko masih dibenarkan bekerja la.
  • Exit Policy
Ok ni bahaya sikit. Kalau ko sakit/ko tak perform (melalui LNPT  la, kalu LNPT  ko bawah 70). so bos ko bole syor kan ko diberhentikan. Mcm dlu, ko konpius kalu ko dh masuk gomen mcm mana ko nk kuar kn? Skg tidak lagi. Dasar telah ditetapkan. Dan ko boleh kuar kalu ko nk/syor dr org atasan. Dan, bila mana ko ase, ko nk masuk balik gomen pn boleh. Apply kt SPA mcm biasa. So exit policy ni kalu bc sekali, mcm takde apa2. Cuma dia set clausa tu dgn lebih jelas. Dan dia lebih fleksibel. And lepas ni selagi umur ko blom 60 ko bleh la apply keje ngn gomen. Cumanya, part LNPT rendah tu la susah skit. Dpt bos yg memang meluahkan perasaan melalui LNPT.. Masak la ko. Contoh mcm aku. Disumpah takleh smbung blajar smpai bile2. ;p

Takleh smbung blaja ok lg. Takleh keje dh tu yg sesak napas gk kn? Tu la bahaya nya. Tp aku ase bagus jgk bende ni. Means ko jaga lah tingkah laku ko. Kalu bos ko nk penaya ko ke apa ke. Itu hal dia ngn tuhan. Dia kaco periuk nasi org guna kuasa tak bertempat ( means ko bkn tak buat keje. cuma ko kurang kipas dia je contohnya) tu hal dia ngn tuhan la kn. Sepatutnya sistem ni nk suruh ko buat keja kn? So buat jela keje ko. So aku ok ngn dasar ni.. :D
  • Pergerakan Gaji
Ini satu kebangangan manusia yang aku takleh nk coorperate. Dan nyata sahih ko bangang tp taknak ngaku. Ckp benda tak logik.

Ok tu cite manusia buta hati. Cite lain. ;p..

Pergerakkan gaji ni merangkumi jawatan2 yang tak jumud ngn yg jumud la. So far untuk aku tak berapa nk berkait sgt ngn yang jumud2 ni. Aku paham gk la mcm mana. ada la clausa2 dia, kalu sign up ngn SBPA, ko akan dpt jawatan baru n gaji baru. Kalu tak, ko akan diberhentikan sbb jawatan ko dh jumud pn. So u have no choice la. Hahah. Padan muke ko. ;p...

Tp ada gk yg kalu tak sign up pun, bole stay jgk ngn SSM n naik pangkat n naik gaji cm bese.. So basically. Aku pn mcm tu gk lah. Kalu aku tak sign up, i'll be the same. Tp kalu aku sign up. Gj aku naik lebih 2 kali ganda kenaikan sedia ada aku... Bkn la gaji aku kali 2. Helloo igt aku PM? Kire bese gj aku naik RM90... Kali 2 la RM90 tu kn.. heheheh.Sape taknak gaji lebih kn?

Ok contoh mcm aku. Kalu SSM, tangga gaji aku P1T5 (JGM SSM, kenaikan oktober, so dh naik la tu).. So setara dengan SBPA = T3 (JGS). Setara atau lebih, takkan kurang la ok. Pstu 1 Jan 2012, tangga gaji aku akan stay T3. Tapi sebab aku lantikan 2007 - pergerakkan gaji aku Januari. Wpn dh masuk 2012, tp aku masih belum naik lg for the year 2012 sebab Lembaga Kenaikan Gaji belum bersidang. So nanti bila dh bersidang dan naik, katelah bulan 5 baru nk naik, so ada la perlarasan gaji dr Januari ke Mei tu. Manakala, bagi lantikan 2009, untuk jawatan yang sama ngn aku. Sama gk. 1 Jan 2012, tangga gaji T3 gk. Tp nanti bulan Julai 2012 kang br la dia naik T4... cmtu la yg aku paham. Dan siap singsing lengan jumpa PSM nak confirm kn. Kiranya, wpn share tangga gaji yang sama ngn junior (aku lantikan 2007, junior lantikan 2009, untuk tahun 2012 tangga gaji kitrog sama T4) tapi yang penting aku naik gaji dlu! Itu yang penting kn.

Dh tak kisah dh kot, wpn mcm tak adil, tangga gj aku sama ngn dia. Tp apa2 pun gaji SBPA still lebih baik. Kalu gj aku stay SSM. Lg ciput kot gj? Dh la kenaikan RM90 je setahun. Ini setahun naik RM200 lebih. Kira ok la kot?

Ntah la tu bg aku. Bg org lain aku tak tau.

Aku pn tak psti, untuk tahun 2012 ni adakah gj aku naik seperti yang diwar2kn iaitu 8 - 15% tuh. Not sure. Sbb ada la kaedah2 kenaikannya. Dan aku perlu berkongsi tangga gj ngn junior aku. Bkn aku sorg la ramai lg. So tak kisah la jnji gj aku naik. Sudehh...

NI ada yg pasan gj dia lebih dr senior ni apahal? Tak puas ati btol aku. Lantakla lebih sekadar RM10 je ke.

So itu psl gj. Perihal tangga gj dr SSM masuk tangga gj SBPA tu aku susah nk terang. Yg psti kalu SSM, Jadual Gaji Matriks. kalu SBPA Jadual Gaji Sebaris (JGS)....
  • Penjumudan
Yang ni aku takmo terang la. Sebab mcm lebih baik pakar yg terang. Lgpn takde kaitan kot?
  • Kenaikan Pangkat dan
Kenaikan pangkat ni akan jd lebih complicated dan susah. Dan tak semestinya ko senior ko naik pangkat dlu. Akhirnya kn, Allah kabul kn doa aku. Aku dok ckp, eh takkan la aku naik pangkat la apala. Last2 padan muke aku aku yg doa2 sgt kn. Huhuhu.

Sure panas hati n down kalu tgk junior ko naik dlu kn?

Apa nk buek. Ekau kono la fight lobih skit kalu nk naik pangkat.

Cm gred aku, aku kene lalui dlm 4 jawatankuasa penilaian. Adalah die terang terperinci apa peranan setiap jawatankuasa. Tp aku tak igt. Boleh je aku search. tp aku malas. kah kah kah..

Kalu gred sokongan, dlm SBPA dia panggil gred pelaksana. Takde tak sokongan 1 / 2,, Sama je lepas ni...

Kalu gred sokongan dorg ada 3 jawatankuasa kot. Kurang sket. And antara penilaian tersebut termasuklah SME, nnti aku ckp psl SME kt bwh..

Tapi bkn tak ikut seniority. Ikut jgk. Means kalu ko dh senior, nama ko akan naik gk. Tp kalu nama ko naik saing ngn junior, so ko paham2 la kalu ko tak perform tu kn.

In a way bagus jgk kn? Wpn mgkn senior tak naik2 pangkat. Huhuhuhu...
  • Subject Method Expert (SME)
SME ni kire apa kitanya bidang expertice la. Dh mcm tu plak kn die nilai keupayaan dan kebolehan kita. Tapi of course la kita kene amik courses, sijil blaja ke apa ke la untuk ditauliahkan sesuatu SME tu.

So ini, dh ada clausa bahawa satu pekeliling berasingan yg akan dikeluarkan. So tunggu jela pekeliling tu. Tapi menurut kata org atasan, Kementerian boleh create sendiri SME yang berkait rapat ngn warga dan kakitangan Kementerian. Mcm benda ni bagus utk perkembangan kerjaya. Even kenaikan pangkat dn gaji kita akan sgt berkait rapat ngn SME ni. Mcm mana berkait tu aku tak psti...

So itu lah serba sedikit yang aku paham psl SBPA nih. Ada jugak lah part2 lain yang aku tak kupas, sama ada takde kaitan ngn aku ataupun aku terlepas pndang. Kalu ikut pekeliling yg aku bc ni, mcm takde info2 yang aku dgr dr HR. Tapi kalu JPA dia ada 1 slide presentation yang throuroughly terang psl SBPA ni. Kalu korg dpt slide tu mgkn lebih paham.

Ada jgk sentuh part2 elaun2 sara hidup jgk sbenanye. Tp aku tak psti sgt.

Yg pasti objektif utama SBPA adalah Modal Insan dan apa ntah lg 1. Kira pekembangan kerjaya dan kualiti kerja penjawat awam. Aku ase, tak jauh beza dr kerja swasta la lepas ni kot... Gj pn naik skit (SBPA panggil gaji yang kompetitif) means takdela org kate gj Swasta byk ke apa. Cmtu la lebih kurang. And bila die letak Exit policy tu mmg sejibik swasta la. KO tak perform ko berambus. CUma kita doa2 la tak dpt bos yang membalas dendam dan kaki penganiaya mcm gomen ni company BAPAKK dia. hohohoho...Mgkn part tu kene perbaiki bg mengelakkan penganiayaan. Tp menurut HR, lepas ni bkn bos kita yg menilai kita. Means ada badan lain yg akan menilai kita bg mengelakkan penganiayaan. Part tu aku tak paham sgt...

Pstu ada korg dgr psl 360 degree tu kn? Tu tak kene kt gred aku. TU lebih kepada golongan premier mcm KSU cmtu la kot... Sbb gj KSU naik 2 kali ganda. Bkn kenaikan naik 2 kali ganda bai. Gaji dia yg naik 2 kali gnda. TP dia kene byk jaga hati org bawah. Kalu tak ko mendapat la kn. Kui kui kui. Dorg ckp la. Pelaksanaan nye nanti tak tau la cmne. Tp kalu ikut pengalaman. Org atas is always right and will always win. We'll see jelah.

Ok tu je. Sekian. Ni khas utk kupit dia yg soh aku buat. ;p

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Unknown said…
tak brp nk ikut perkembangan skim nih since bkn keje gov...

* hari tuh pergi bandar pusat jengka..sepupu wife kahwin..

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor