Pendaftaran OKU di Malaysia Secara Online

Memandangkan ini adalah kerja aku, dan tiada promosi or whatsoever yang berlaku setelah lebih 2 bulan sistem ini beroperasi. Maka aku dengan tak malu nya ingin mempromosi kan lah sistem yang telah terpakai ketika ini.

Ketika ini, pihak JKM telah menerima banyak emel daripada pihak Sekolah dan Pusat Kesihatan - mgkn diorg ni dapat makluman melalui surat/emel. Emel-emel tersebut akan menanyakan mengenai sistem ini. Kami faham, sekadar makluman melalui surat/emel apalah sangat kan.

So aku pun amik inisiatif buat bendalah ni. Tapi, kerana terlalu lalu eksaited. Sblm mendapatkan consent dari Big ge The Bos. Aku post kt sini. Sebab ianya bukanlah copyright rights pun. Sebab ianya flow jer. Untuk pengetahuan umum. Memang untuk pengetahuan umum. Cuma kalau dikeluarkan secara rasmi perlu kelulusan byk pihak. So layankan versi dari aku dlu. Untuk rujukan sesiapa yang berminat okey jugak ni aku ase. :D

Untuk pengetahuan korg. Permohonana OKU secara online ini telah beroperasi sejak Ogos 2011. Sblm raya haritu. Permohon OKU boleh membuat permohonan secara online. Print borang untuk dapatkan pengesahan pegawai perubatan dan pergi ke Pejabat Kebajikan berhampiran untuk proses akhir iaitu mendapatkan Kad OKU. Kad OKU ni boleh dpt pelepasan byk benda termasuk boleh parking dekat parking OKU sesukahati. Wahahaha. Ok tak sesuai gelak. ;p

Ok lets start:
  1. Sila memohon secara online di laman web tertera. 
  2. Kt sini masukkan butiran peribadi termasuk gambar berukuran passport dalam bentuk digital.
  3. Print borang dan dpt kn pengesahan pegawai perubatan. 
  4. Setelah setel di Pusat Perubatan. Bw borang ke pejabat kebajikan berhampiran. Kalu wakil nk buatkn pun boleh, janji borang tu telah ditandatangani.
Ok kat bawah ni plak contoh screen shot sistem.
Bila borang dah lengkap dengan pengesahan doktor. Boleh lah bawak kepada pejabat kebajikan berhampiran dan diorg akan proses. Pegawai kebajikan yang akan masukan butiran perubatan. Takmo la OKU sewenang2nya masukkan. Takot salah atau disalahgunakan.
Ok once dh settle tu. Korg akan dimaklumkan atau dihubungi sekiranya kad telah siap diproses. Takkn cepatlah. Sbb printing dekat 1 lokasi yang dirahsiakan buat masa ini. Kitrog br nk open untuk buat perluasan printing ke 15 negeri. Blom laksana lg. Tp piagam pelanggan JKM, proses akan makan masa maksimum 14 hari insyaAllah. Nanti pegawai JKM akan hubungi OKU sekiranya Kad telah siap. Kad ambik kt Pejabat Kebajikan yang korg hantar borang mula-mula tadi.

Dalam pada mendaftarkan diri. Sila simpan dokumen-dokumen berkaitan. Manalah tau ada pegawai-pegawai yang korg tak puas hati so boleh la guna bukti2 ini untuk menegakkan keadilan. Eceh... ;p
Ok basically tu je kalu nk mendaftar. Aku jemput ramai2 golongan OKU di luar sana untuk mendaftarkan diri. Untuk pengetahuan semua, Kad OKU sedia ada yg laminate tu, hanya boleh diguna pakai sehinggak 31 Julai 2012. So lepas ni memang akan guna Kad OKU yang baru. Contoh kad tak amik gmbar lah pulak. Kalu berminat silalah berhubung dengan pegawai di pejabat kebajikan berhampiran.

Nanti kalu aku ada masa aku share kn kategori OKU yang layak memohon dan senarai2 bantuan yang ada. Sebenarnya korg boleh refer www.jkm.gov.my directly. Everything is there.

Last but not least:

Me Care, Me Share. eceh. ;p...

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan