Hargai Ego Kesetiaan

3 bende ni nmpk sukar. Tp mudah. Tp sukar. Sebab 3 benda ni melibatkan perasaan, keinginan, emosi, tekanan dan macam macam lagi.

Stakat ni dok kt mesia nih aku ase ok lagi. Sbb oknya mesia nih keagamaan tu masih ditahap low lg. Cer tgk kt arab, india, bangladesh, pakistan. Women rarely work! Women can't give credits to anything. Women takde rights langsung utk bersuara!Unless women tu kaya n ada harta.

Zaman mak kepada arwah atok aku dlu. Mmg laki dia kene dgr ckp dia. Sebab bapak dia kaya n dia ada byk harta. Dia buat anak n dia bg duit kt laki dia. Tp lain2 pompuan xleh bersuara.

Turun kt arwah atok perempuan aku. Sblm dia inherit rete mak bapak dia. Die surirumah. Dok kt rumah. Tak berhak bersuara. Tak berhak kua keje. Atok lelaki aku, cikgu jer. Tp mmg ego gile. Anak2 shadap u. Muahaha. Anak lelaki diutamakan dan didahulukan. Anak perempuan dianaktirikan. Kene msk kne bsh kain kne buat kerja rumah. Tp sib baik dpt p skolah jgk mak aku. Atuk aku cikgu so dr segi pelajaran dia open skit. Dia ckp apa, ko pi skolah pndai2 pn ke dapur gk ko nnti. Aku igt mak aku sorg je dpt dialog tu. Mak kpd kwn2 aku pn byk dpt. Bc majalah pn dpt. Kire 1 mesia lah. Tp atok lelaki aku setia. Sayang kt nenek aku. So nenek aku pg pn die takmo kawin. Even dia gj busat. Nenek aku inherit rete. Dlu cikgu kn kaya. Kire berada la. Die boleh je nk kawin. Ladang getah n kelapa sawit bersepah. Tp die takmo. Nenek aku meninggal pn die takmo kawin. Sblm meninggal bertahun sakit kencing manis kaki buruk. Tp atok lelaki aku tak heran pun.itu adalah kesetiaan yg hakiki!

Turun kt mak aku, university grad. Still diskriminasi. Pak ngah aku study gk. Tp atok bg kt pakngah. Dulukan pakngh. Tp mak aku lepas gk. Alhamdulillah. Diskriminasi makin hilang. Tp hardly laaa. Ayah aku ego gila. Smpai aku besar aku takmo hubby aku se ego ayah aku. Die mmg tak pernah berubah jd lebih baik. Die je betul. Padah bile sesiapa pun die tak hormat! Siyes, parents dia dia tak hormat. Even dia ada abg die tak hormat. Contoh paling hazab la. Ni kisah betul eh. Bkn burukkan ayah aku. Tp ni contoh keegoan dia n contoh bila keegoan tu tak terkawal. Masa aku kahwin dlu. Mak pak aku pelik apsal nama laki aku shahrun. Die bleh pndai2 tuka nama laki aku jd shahrul. Sb die ckp mmg pil aku nk namakan ank shahrul tp xreti sebut. Pstu penanda jln pn nk letak shahrul. I mean hello. Kwn2 aku sume kenal laki aku ngn nama shahrun apsal nk pakai nama shahrul? Kn? Die mrh gile bila aku cube betulkan dia.

Turun kt aku. Makin hilang nilai2 diskriminasi. Aku nmpk jelas kemurnian dan keadilan agama aku. Aku nmpk keindahan nya. Perempuan. Tulang 4 kerat. Mmg xlrt. Sbb tu digariskan hanya utk layan suami. Tp anak2 masak kemas umah kain bj pinggan mangkuk? Kalau suami nk isteri semata2 utk dia, dia kne buat sume tu. Kne make time utk sume tu! So isteri boleh manjakan diri. Well prepared utk suami. Cntik2 tgn halus wangi2 utk suami. Pi spa ke apa ke. Dr ujung rambut smpai ujung kaki hanya utk suami! Tp tu utk suami yg kaya raya. Mmg mampus idop balik pn xabis rete dia. Bkn la aku ckp normal families suami miskin. Tp dunia modern skg, nk kete nk rumah nk internet nk anta anak skolah tusyen nk raya nk bg duit kt mak bapak nk mkn nk shopping nk pi bercuti nk mcm2 n suma tu mmg tak ckop kalu harapkan kederat suami sorg.

So isteri perlu bekerja. N aku ase suami aku sedar perkara tu. Alhamdulillah. Syukur sgt. Dia phm byk benda!

That's not the point.

The point is, bila isteri willing utk kerja. Willing utk jg anak sepenuhnya. Breastfeed anak lg. Willing utk msk n bahagiakan perut suami. Skali skale manjekan suami urut la apa la. Memanglah sumer tu pahala. Tapi suami kne phm kalau isteri tak smpat nk buat sumernye sekaligus. Ok mmg ada perempuan yg perfect. Mampu buat semua. Tp bkn sumer perempuan mampu. Willing is one thing. Appreciating the willingness is another different thing.

Means give n take la.

Tak payah nk snap bila ada benda yg tak settled. Itu zaman kuno isteri mampu buat sume. Itupun isteri dh byk berkorban. Terutama karier. Org lain kul 6 pn tak balik lg. Aku kul 5 dh terkinja2 dpn punch card. Peduli la org nk kata apa pun. Aku kul 11 dh rindu gila babas kt anak2 dan suami. Aku mmg tak suka pi otstesen. Siyes bende tu menyeksa aku. Sbb setough mana life aku kt rumah. I prefer kt situ.

Mmg tough kdg2 smpai aku snap. Smpai aku masam muke n smpai aku bebel. Seriously aku tak suka bebel. Sbb dlm 100 patah aku ckp. 1 pn susah husband aku nk adapt. Sbb aku tau, dia ada ego gk. Aku phm ego dia. And ego lelaki. Bkn dia jer. Ego semua lelaki. Takmau dgr isteri dia bebel. N bebel aku tahan utk 1 time dlm 2 3 bulan je. Lebih dr tu jgn harap dia nk lyn. Kira kne guna sebaik mgkn talian hayat yg ada.

Namun, having said all that. Aku sedar aku sgt bertuah. Wpn aku tau. Mata laki aku sakit tgk umah sepah. N kdg2 dia bising n berdengus. Tp dia sedar. Aku pi keje n buat keje sama je mcm dia buat. Kalu tak cmne nk earn duit? Kn? Aku bgtau mak mertua aku. Muahaha. Pg2 kul 6 aku dh bgn. Tu plg lmbt. Pstu mil aku tanya. Pegi keje lain2 ke ngn anak dia? Tak la pg sama dh siap sume br la anak dia bgn. Hik hik. Aku tau aku evil. Cuma pesan aku kt wanita luar sana. Stop being nonsense la. Kalau kita tak kuarkan diri kita sendiri mmg tak kemana. Pepandaila nk idop!

Oh lupa nk ckp. Psl arwah atok perempuan aku. Wht did she do to fullfill her time. Die masak n blaja msk. Masak masak masak n dia sgt terrol at cookings! Aku tak rasa mak aku n makcik2 aku inherit kehebatan dia. Petik jari je dia. Tak dpt aku rasa lg lauk pauk wangi n sedap mcm dia! :(

N aku? Still long way to go. Aku tau aku ikot ayah aku. Aku perlu control ego aku. At least aku hormat hubby aku. And kalau dia tegur aku dgr. Aku mmg perlukan dia utk control aku.

Tp pointnya aku nk ckp. Kemodenan itu perlu, tp berbataskan agama. In either way without each other manusia sering menyalahgunakannya. Di barat perempuan2 bangga mendedahkan aurat tanpa sedar mereka dipergunakan. Itu diskriminasi! Lagi teruk sebab tak sedar! Ditimur, kononnya nilai agama tinggi. Tp perempuan duduk didapur, tidak berkembang. Tidak bergaul. Disembunyikan. Tidak boleh bersuara. Tidak bole angkat kepala! Itu diskriminasi yg jelas dan payah utk diperbetulkan. Sedangkan Fatimah R.A pn keluar berjumpa teman. Tp bersyarat menjaga maruah keluarganya. Berhijab dan sebagainya.xpernah aku bc kt mana2 ayat Rasulullah s.a.w mengongkong isteri dan anak2 perempuan beliau.mereka berhak bersuara dan bertanya!

Org2 tua kita dlu ya. Bila kita tanya. Dia ckp tak elok byk2 tanya which the answer is so very wrong!

Dan begitulah peel masih kita jmpe diindia, pakistan, arab etc! Adakah masih wujud di mesia? Aku tak pernah dgr lg.

Apa pun ku seru para lelaki. Didik la isteri mu selembut yg mungkin. Jgn biarkan mereka terkapai2 dengan keegoan mu. Ditelan mati emak diluah mati bapak.

Sekian. ;p
[KPWKM]

Comments

misshannan said…
ada juga dlm dunia ni laki jd hamba kuli batak isteri...
balik rumah basuh baju masak jaga anak kena marah ngan isteri ...pastu isteri goyang kaki...duit laki habis banyak duit dia bwk jalan2...lagumana tu...ego dia lg tinggi....kesian laki kena mcm ni...serius..
Siti Fatimah said…
haruslah tinggi ego isteri tu. tak terkawal.

contoh cm hang. hang hormat laki hang mak hang pak hang. so ego hang terkawal. oh hang ramai lg. abg2 hang akak2 hang. hihihi.

aku? wpn aku hormat mak pak aku. tp adakalanya, ckp2 dorg aku tak dgr sgt. huhu. tp Alhamdulillah, aku ego aku mmg terkawal oleh kuyu. dn aku harap ego dia pn terkawal dgn adanya aku. eceh.. ehehe. amin..

so pointnya. kawallah ego anda kalau nk masuk syurga. eh ada kaitan tak? eheheheh

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan