Firdaus Can Read!

Memandangkan semalam aku mimpi aku update blog. So hari ni aku update blog la ye kengkawan. Hehehe.

2 malam yang sudah, seperti kebiasaan, En. Hubby balik lmbt. :(... I hv to accept the fact that his company owns him more than me...

Tp takpela, itu bukan ceritanya. Hehehe...

So aku pn perlu memikirkan cara bg mengelakkan anak aku mintak nk mkn keropok, gula2, dan sewaktu dgnnya. Itupun aku dh agak terlambat. Sbb dia jmpe stok gula2 yg kami stokkan untuk waktu2 terdesak bila 2-2 menangis takmo berenti atas sebab2 yg tidak dapat dipastikan. Sbenanye stok tu, dia yg nmpk masa kitrog pi tesco ke mana ke. Mmg kalu bwk pi sopping skg, sakit la kene pow. 2-2 plak tu dh pandai mengepow ibu bapanya. Uhuk Uhuk Uhuk... Hafiy pn dh pandai ckp 2 3 patah skang. Yeyy. Nnti aku cita apa aku borakkan ngn hafiy next entry. Ecehh. Byk nya masa aku? Hohoho.....

Sebab kt kepala aku adalah Lauk Daging Masak Kicap. Daging Masak Kicap.

Petama-tama nya sekali: Balik2 je smpai2 je parking dh dpt statement. Mama nk main taman!

Isnin aritu aku balik awal. 5 O'Clock on the dot aku dh punch tros bekejar ke Train Station!

By 6pm aku dh fetch anak2. Jalan dr Bukit Jalil pn lenggang. Tak biasa mcm tu. Dun Know why nk dijadikan cerita, Jalan Lengang plak on monday.

Layan jap. Tetibe die nmpk pool kt tepi tuh. Dia dpt idea lain. Mama nk mandi swimming pool situ....

Ok kita balik dlu, tukar baju baru boleh pegi pool eh. Si abang paham. Sbb dia tau dh, kene pakai bj apa. Adik plak tak saba2. Nk pool nk pool nk ituuu nk ituu. Meronta2.
Sambil aku dukung adik, balik rumah.

Dlm kepala nk masak nasik kopek bwg bla bla bla.

Smpai2 umah cebok adik berak dlu. Pstu kupik bawang, kuarkan daging rendam. Masak nasik. Masak air panas utk susu. Buat susu seround, kes kene pow la tuh. Huhhu. Dlm ati best gk mandi swimming pool. Kekekeke. Tgk jam kul 7. Firdaus dh magreb la, takyah la pi pool. Nak nak nak. Smbil suruh mama carik bj mandi dia. Kutip bj kotor anak2, tuka bj kurung kepada tshirt n track bottom. Masuk dlm machine. On utk rendam. Nasik dh masak, bwg dh kopek. Elok gk kalu potong daging. Potong daging. Tumbuk halia n peram daging ngn kunyit. Dlm hati panassssss je. Dr kuar opis td penat. Tetibe balik kene pow tenaga ngn anak2. Ikhlas ikhlas bisik dlm hati. Kekeke. Aku pn manusia biasa kot. Setabah mana pun, aku pasti merungut kot? Huhuhuhuu......

Pstu ke swimming pool lah kami. Yeyyy. Suka suka..... Smpai sana, hafiy 2 3 kali mcm nk lemas, terminum2 air pool, smpai aku naik risau mulalah piki air masuk dlm peparu ke apa. Masalahnya bkn aku cmpak dia ke apa. Dia yg baring kan diri dia la. Meniarapkan diri dia la. Mcm dh pandai berenang. Sbb die dh seronok apungkan diri secara berdiri tu. Yg kalu tendang2 air badan naik atas n terapung tuh. So dia nk cuba baringkan kot2 badan dia terapung!!! Seriously, bahaya betul budak nih. N dh terminum air tu dia lg suka, means, dia terminum air, tp he feel so much alive! Kepala otak ko la Hafiy...... 2 3 kali lepas kes mcm nk lemas tu. Aku ckp. Okeh that's it! JOM BALIK!. Lgpn kitrog jejak kaki dlm air tuh, mmg dh azan magreb. Cina2 pn dh balik. Aku yg melayu islam plak dok dlm pool! Huhuhu. Pstu ajak mandi shower tepi pool. Pstu mcm biasa, abang ok, follow. Adik meronta2 mama kene dukung. Huhuhu. Dia punya jerit 1 flet jenguk kot tingkap!

Balik rumah, mandi pakai kn pampers anak2. Sian abang mama tak pakaikan bj. Sbb dh kul 8. Mama nk kejar solat magreb!....

Lps solat, hubby tak kelihatan lg. So aku pn masak la daging masak kicap ikut suka aku. Hubby ni dia ada resepi dia yg lain dr aku. Manjang salah je aku msk. Kejap kene letak serbuk kari skit. Kejap tak payah. So kdg2 pening nk ikot karenah dia. Kejap kene letak cili boh sikit kejap tak payah. Kejap kene letak cili padi. Kejap tak payah. Haih.. So aku ikot gerak hati dan aku main bedal je. Tetibe die ada sms td soh letak gula kabung. Aku pn hentam gk. Tak penah aku masak kicap letak waima gula sekalipun sbb kicap dh manis. Tp dh die suruh, aku letak jela. Sbb dh kul 830 ni, kalu aku tak masak bila pulak die nk msk? Tau2 siap masak. N sodappp plak tu. Firdaus yg dh mkn biskut, mkn kuih apa ntah lg pn mkn nasik lg bertambah. Suka suka.........

Lepas siap masak, hubby masih tak kelihatan. So aku pn bukak laptop, cr movie ke apa2 video ke Berkenaan dgn ULTRAMAN! TRANSFORMERS! SPONGEBOB PEN PEN (squarepants) DSB nya. So terkeluar la dlm list tu BOBOBOI. Aku igt kan cartoon cina. Namun aku tersedak bila firdaus tunjuk kt panel kecil BOBOBOI, takda suara, takde gmbar hanya tulisan BOBOBOI. Dan dia ckp, mama nk BOBOBOI. So SAH lah di situ dia dh bole bc! Bila aku tunjuk word lain mcm Kak Limah, sbb tepi tu ada hantu kak limah. Aku pn tak igt apa sebenarnya yg aku search. Tp keluar yg bkn2. BOBOBOI la, KAK LIMAH lah. Hahaha. Tp Firdaus tak tau. Sbb sblm ni Firdaus suka nyanyi dlm kete. Ke Ke CAT.... ke ke tu = C. Bunyi C dlm bahasa inggeris kn ke ke...Ke Ke Clown. Ke Ke Car..... Beh Beh Balll... Beh Beh Bird... Beh Beh Boat....... Ae Ae Apple... Ae Ae Aeroplane.... Kalu bahasa melayu plak. A A Ayam.. A A Api.. A A Angin.... Be Be Bola.. Be Be Besar.. Be Be Batu... Dan macam2 lagik........... So mcm sapa yg bangga terlebih? Of cos la mamanya. Kekekeke..

So tuje la nk cite. Jd mcm tersekat otak dok Beh beh beh. Hahahahaha. Yela, budak br merangkak2 aku sepatut takyah lah dok Beh Beh Beh lg kn. Hehehehe....

Ok sekian.. Layanzzzz



--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan