Nur Kasih TV3..

Ala pendek sgt la cite nih. Huhuhuhu...
 
Nk ternangis aku arini tgk. Hik hik. Besela drama lebih. Hehehe.
 
Seorang isteri, yg dh mmg minat kt laki dia dr kecik. Tp kene kawin secara paksa. Tp dia redha, 1st sbb dia taknak lawan ckp mak bapak dia. Sbb taknak malukan mak bapak dia dgn kwn baik bapak dia yg disegani. 2nd. Lgpn dia rupanya mmg dh minat ngn laki tu dr kecik. Last episod tak tau lg. This episod br cita. Siap die termimpi laki tu nk rogol dia. Ekekekekeke...
 
Ok2 kembali kepada cita asal. Aku nk bgtau hak yg jiwang2 dlu. Lepas tu br kita cita psl lighting. Well my writting is a laymen writing la. Don't expect me to write technically. Because wpn aku stadi Renderman Shaderman bla bla bla. Aku tak tau sgt nk ckp technically. Lgpn aku suka tulis apa yg aku suka la. Haha..
 
Kira aku memandang pompuan tu mcm aku. Menyanjung sgt laki aku. Bkn la menyanjung apa. Kira mcm. Tak dpt byg hidup aku tanpa dia. Wpn satu hati salah sorg dr kami akan pergi jgk. Ntah bila-bila nnti. I mean, to look it in a way. Ada 1 dialog nih, Bini org lain, ada 'apa ntah aku tak dgr', Bini abg apa yg ada? Ada abg. Huhuhuhuhuhu... Jwb bini dia. Itu parent si adam ni la. Adam ni anak no 2, Ustaz Hassan n Hajah Khadijah. Kira Adam ni tak islamic, in a way, TAK NAK SMYG. Siap gi blaja kt Aus, siap ada awek. Awek dh la sharifah ape ntah nama yg comel konon muka cm mat saleh. Pigidah. Ekekekeke...Kira mmg dh jauh menyimpang...
 
Tak best sgt cite tang tu. Yg best tang bila dorg dh kawin. Iaitu episod hari nih.
 
Kira cm bese la kawin. Angkat nikah. Pstu masa bini die nk salam die tarik tgn. Tu ok lg. Rilek2. Lepas tu tang kenduri penuh pura2. Smpai bini dia konpius. Ok ni ok lg. Pstu masa dh masuk umah. Alah, wayang kita ni kaco je emosi aku. Buat lawakk plak tu. Tidakkkkk....
 
Ok fokus2.
 
Masuk umah, nk masuk bilik. Siap taknak bwk bini dia masuk bilik. Kira cita ni tros2 gi umah pihak lelaki. Takde plak tdo umah pihak pompuan dlu. Ha ah la. Sedikit slack. Ptt malam petama kt umah pompuan la kn. Ok nk bg lagi sadis la kot ek. Ekekekek....
 
Masuk2 bilik. Perkahwinan ni takde apa2 makna. Semua ni salah awak. Jgn risau, i wont touch u. You're not my type. Tros bercucuran air mata aku. Huhuhuhu. Takdela. Sbg pompuan. Dpt kawin ngn org yg kita erm. Bole kata pompuan ni cinta la kt adam tu kot. Of cos, kita idamkan 1 malam yg sgt indah. Bersama2 org yg kita syg. Tak main pn takpala. Janji kita rasa selamat. Dgn org yg kita syg. N tau org tu pn syg kita n lege dpt kawin ngn kita. Tp ni. Tros2 lepas ckp yg ntah hapa2 tu. Lepas tu tdo bwh. Siap kata, i dont love u. I know u dont love me. Dia tak tau. Tu la pompuan yg minat kt dia n mmg berangan2 dpt kawin ngn dia.... Oh sungguh memilukan. Tak ckp pilu ke cara aku cita? Heheheh.
 
Takdela, aku yg bkn mlm pertama pn. Andai ada 1 mlm, laki aku kata. Erm. Taknak la. U busuk ke. U tak menarik ke. Aku bole terasa jgk la. TU bkn malam pertama tu. Kiranya, tu la laki kita. Tu la org yg harap2 kan. Bergantung suma ngn dia. Bila die make a distant mcm tu. Tak ke rasa mcm sorg2 dlm dunia ni. Kiranya cm kes Nur Aminah tuh. Die ngn parents dia dh putus hubungan. Tetibe dpt laki, taknak kt dia. Benci kt dia. Ohhhhhh. Knapa ko msk tak bubuh belacan...........??
 
Tp aku ase cita ni best. Sbb aku suka tgk Remy Ishak tuh. Seksiii. Aku tak suka sgt lelaki jambu mcm Farid Kamil. Aku suka mcm Fahrin Ahmad, Anuar Zain, Remy Ishak. Black is seksi. Hik hik......Skali mmg best.... Ok tu br jln cite. Aku tak dpt bajek lg last2 nya cemana. Dpt ke si adam tu hidayah. Tp aku sure2 la. Hidup aminah tu akan penuh pancaroba. Haa ada 1 lg dialog, apa td ek. Hishh wayang kita ni ngaco btol la. Huhuhu.... haaa. Masa adam kata perkahwinan ni takde makna tuh. Die ckp jgk. apa ntah. Tp kira, perkahwinan ni tak kan berkekalan. Sedangkan suma org doa, moga kekal ke anak cucu. Huhuhuhu. Sadis2......
 
Ok ckp sadis2. Skg kite ke sinemetografi plak. Ntah btol ke tak eja. Hihihi...
 
Ok bg aku. Kalu nk kata sesebuah scene/gmbar tu bermakna. Bila kita tgk je gmbar tu, kita fokus kt apa. Apa tema gmbar tu? Tu br 1 persoalan. Kalu kita dpt hasilkan 1 gmbar. Dan bila org tgk, wah cantik pasangan tuh. Kira kita pn mmg tgh amik gmbar pasangan tuh. So kira kita dh berjaya la. Org paham makna apa yg kita cuba nk smpaikan. That's the best view......
 
Lg 1 amik gmbar kene ada tema. Kalu tema sedih mcm mana. tema dramatik mcm mana. Lepastu kalu 1 album, sepanjang2 album tu jgn la byk2 sgt tema. Nmpk carca marba. Tak bernilai. Lebih kurang cmtu la.
 
Added value dlm cinematography kabir bhatia ni. Die cipta mood selain dr fokus. Tema scene dia sedih, lusty (masa remy ishak br lepas main ngn sharifah sofia. Konon2 la br lepas main. Mmg menghairahkan la) Ikotkn gelap je gmbarnye. Tp cerah kt remy. Cerah kt sofia. On certain2 bende yg kite perlu nmpk ada cahaya. Bkn mcm sesetengah cita melayu yg aku rasa cuba nk buat pendekatan yg sama. Contoh perompak masuk dlm umah. Nmpk itamm je. Tak paham langsung apa perompak tu buat. Apa pengarah tu cuba nk smpaikan. Macam taik. cit.....
 
Lepas tu masa nk tunjuk mood Nur Aminah tu sedih. Sekeliling gelap. Tp tau la aminah tu atas katil, dlm bilik, tepi tingkap. Pstu ada meja solek kt tepi. Kira detail. Tp gelap. Lepas tu makin gelap. Tp kita dh tau apa ada kt sekeliling aminah tu. Pstu ada cahaya halus mulus ja kt kulit aminah tu. Mmg dramatik la scene tuh.
 
Masa adam lepas tension kt tepi sawah. Before die gelapkan suma. Die tunjuk dlu adam kt tepi sawah. Die dtg dr arah mana. Lepastu pelan2 suma gelap kecuali back ground nk magreb. N muka adam tu tros kelabu asap nmpk line je. Tp kita dh tau die kt tepi sawah. Tau die tgh release tensen. N wpn takda cahaya fokus. We still get the scene. Mmg dramatik.
 
Kalah la yasmin ahmad. Org kata yasmin ahmad tu sbenanye lelaki. Tuka jd pompuan. Btol ke? Aku tak tau btol ke tak. Aku penah dgr je. Dont ask me. Hihihi....
 
Kalau aku ada time. Aku nk menuntut jgk ilmu2 mcm khabir batia ni. Bestla. Dpt jd kreatif. Cerah tak semestinya utk fokus. Gelab tak semestinya hilang fokus. It so amazing la.
 
I salute u khabir. Ok tu je nk merepek. Mggu dpn kalu ade time mcm skg. Gua tulis lg. Hik hik. Mcm nk marathon je ni. Mentang2 abg firdaus takde. Hafiy bb yg baik. Hik hik.
 

 

-- 
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

roshda said…
aku cite ni.. effect video dia lawa.. kewl jek.. de seni.. tp tu la smgu skali je cite nih.. x pueh ati..
cTmaRina said…
aku bleh menuntut ilmu cinematography dengan ko je la titut.. elaboration yang penuh penghayatan.. sampai aku yang penah tengok sekali jer nur kasih pun paham.... sok hafiy besor jado pakar cinematography
Ida Chan said…
kalu xsilap aku yasmin ahmad tu kh**sa. bkn lelaki jd pompuan...
Ida Chan said…
got tis from the net :>

" From what I heard, she's not a transexual, instead she is a khunsa i.e. a person who is born with 2 genders and has both male and female genitals. Under Islamic law, a khunsa must choose his/her gender according to which side (male or female) the person really belong based on the feelings, physical appearance etc. I'm not really an expert on this.

Somebody told me that Yasmin was initially chosen to be male by her parents. But at the later stage in life, it is seen that her characteristics leans more towards being a female and thus she applied to change her gender to be female. After receiving approval from Islamic authorities, she is legally (from civil and Islamic laws) a female now. "

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071017130432AA6Ieay

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan