Cents of Life...

Duit.... Pangkat... Darjat... Harta... Penting ker? Hemm... Penting jugak kot. Tanpa semua ni sedikit sebanyak manusia akan berselisih faham jugak. Sejauh mana lelaki bole bertahan kalu isteri die punya pendapatan yang lebih dari dia? Sejauh mana seorang isteri bole bersabar kalu asek die je yang keluar belanja. Sejauh mana mereka bole berputih mata kalu tgk org sekeliling sume macam laki die tokei emas, bini tukang abiskan harta bende suami je? Sejauh mana? Kalu bukan sebab duit, pangkat, darjat atau harta...Sejauh mana manusia bole menerima keadaan tu dgn hati yang terbuka. Jgnkn lelaki yang takot dianggap dayus. Perempuan pun kalu lelaki tu kaya and berdarjat sgt akan merasa rendah diri tak sesuai sume la...

Takdela. 2 3 days ago i had a thought on someone... Die ni budak penghantar surat je la. Tp perangai die so pleasing... Muke die mmg tak ensem la sket. Dan die hanya seorang budak penghantar surat. Mcm kesian kt die. Sape la nk kt die kn. Hehehe. Tp die mmg baik. ANd die mcm menunjukkan minat kt budak opis aku sorg ni. Aku tak tau la. Tp budak opis aku ni nmpk mcm tak berminat and die layan bese je mcm kawan je la. So aku piki, biarlah sape pun die, budak penghantar surat. Sume tu tak penting. Yang penting keikhlasan lelaki tu. Mungkinkah perasaan aku ni benar?

Skang ni aku terpiki lak, org sekeliling aku. Kwn2 yg rapat ngn aku. Kebanyakkannya, wife gets more than husband...Ade 2 3 org yang bende ni berubah dari tahun ke tahun perkahwinan. Mgkin sebabkan keikhlasan tu, the man now gets more than his wife. Maybe rezeki, atas doa isteri, atas kesungguhan lelaki tu sendiri, any posible things. But the graph gradually changed.... Tapi tak semua. Aku sendiri, belum kawin ye ye je ngaku kt hubby aku. Yes2... 50:50....Bila dh kawin tgk kawan2 sume laki jenis tokei emas. Siap ade yg jd suri rumah aje. Siap laki offer nk kasi bini maid la. Kaya la kn. Ati aku tak leh lari dr perasaan jeles. Astarghfirullah...subahanallah........Ampun kan lah segala dosa ku dari perasaan jeles ini...Amin.... Kadang2 aku tepiki member2 aku ni nk berlagak ngn aku ke? Jahat smpai mcm tu aku tepiki... Dan sebab itu lah aku rasa, diorg sume takkan bole paham situasi aku ngn hubby aku sbb situasi dorg lain.... Tiap2 org lain situasi die......

So the point is, sbelum ni i was thinking..keikhlasan can win over MONEY. Now i changed my mind.... At one point, money issue may rise and husband and wife may killed each other...Hehehe. Maybe i am wrong at this..... Maybe really money is nothing... Aku ngn hubby aku is well managed je skang...Since dh almost 2 years our marriage..We are well equipt into managing our incomes and households....We're both work for each other and our son.....We're both are looking for stability and freedom towards spending our money.....TP keadaan aku not as tough as org yg hubby die hanya kerja PENGHANTAR SURAT ataupun DRIVER for instance...Life could be very tough kn? Perempuan ni, nak taknak, sekali sebulan nk bj baru, kasut baru, spender biru..ekeke...Paling tak pn everymonth msti ade maintainance stuff...Pencuci muka ke, tuala wanita ke, scrub la apa la....That's all expences weih... Skali skale msti nk merasa laki belikan. Nak2 minah kt opis ke kt YM ke kt GTALK ke dok cite. Laki aku kalu bole taknak aku keje. Nk bg aku maid. Gj die je dh cukop sbenanye. HUarghhh... Bole ke tahan sabar ngn sume tu? Hehehe... Syaitan berada di mana2. Org tu ckp sket je. Syaitan yang tambah perasa so otak pn bole jd mereng ....Hehehehe...

POintnya...Walau ikhlas mana pn lelaki tu. He must also thinks on upgrading himself. Not just for him but for his family. Baru la ikhlas namanya. Stakat tunjuk baik pijak semut pn tak mati is not enough. Even arni the soul saver yg sempoi tu pn bangge giler laki die pakai BMW skang. Material is always a main issue. TIpula kalu pompuan tu kater die tak kisah. Tak kisah. TIap2 hari mandi pakai sabun buku je. Tak payah pakai deoderant. Takpayah la mimpi nk tepek faundation. Pakai bj sama je sepanjang tahun. Takyah wangi2 la since nk jimat kn. Makan segenggam nasi n ubi kayu. How about that? Anybody would like to take these chalenges?

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan