Puasa Anak Sulung..

Tough rupanya nk latih anak puasa. Ingatkan ckp pasal neraka jahanam api bakar2 jer die insap. Hahahahah.

Mama, ur so back to the old days tau! Hohoho...

Hari pertama, kejut bagai nak rak... Haram tak bgn. So fikir nak bg mkn pg karang dlm kul 8pagi. Pstu soh die tahan smpai at least tghari. Pstu mama mmg best. Kul 10 br bgn! Hohohohoho... So kul 10 dia mkn... Pstu sesambil mama siap2 nk kemas2 nk balik kg. Dlm kete dh dahaga sana sini. Siap pow air Hafiy - Air tu nk buat susu hafiy sebenanye. Tapi die pow dlu. Hohohooho. Smpai kg. Tgk Hafiy mkn - mmg bwkkan bekal utk Hafiy. Mmg standby makanan utk si kecik tu. Wpn dia bkn nya mkn sgt. Tp kadang2 time die nk mkn tu bole tahan byk dia mkn. So standby la. Tapi guess sape yg mkn? Hohohohoo..Aus jgk yg mkn...Tp ptg tu bila dia tgk semua org tunggu mkn. And semua org mkn sama2 dalam masa yg sama. Dia mcm tersedar sumthing. I know he can feel it, coz i'm his mother!

Hari kedua kt rumah nenek. Masih tak berjaya kejutkan dia. Tapi berjaya ajak dia niat puasa sama2. Lepas dia niat. Mama plak mata dh berat. Aus ckp, mama jom la teman Aus mkn. Mama ckp, takpe tido dlu. Nanti kita bgn kita mkn pstu Aus puasa ek? Hohohoohho. Baguskan mama Aus? Kali ni. Sama gk. Kul 10 gk mama bgn. Tp ckp ngn Aus. Tadi Aus dh niatkan. So skg Aus tgh pose. Ok dia ckp .Semua org puasa kn? Adik pn sekali terpaksa puasa. Hohohohohohoho. Tp adik mmg bkn jenis mkn sgt. Pstu mknan takde dpn mata. Tetibe lepas mndi, dlm kul 11 lebih. Mamaaaa Hafiy nk mkn. Abg dia dgr. Tros la nk mkn sekali. Boh kn nasik. Tp abg yg mkn. Adik main2 jer Huhuhuhuhu. Tapi lepas zuhur, otw balik KL tu, berjaya pujuk2 Aus tak minum air dlm kete la. Ckp die puasa. Tp smpai umah nenek. Mcm2 makanan seperti biskut dan air yg mcm2 jenis. Takdela mcm2. Air gas, air sarsi, air sirap. And slumber je die soh Mak Andak/Pak Cik/Pak Su dia buat smbil dia mkn biskut raya. Masa tu dh kul 4pm la tapi. Ok la pose dr kul 11 - 4pm? Huhuhu...

Hari ketiga, berjaya kejut dia sahur. Dr kul 5 kejut. Subuh br dia mcm terjaga. Dia mkn mee goreng n minum air. Takmo minum byk2. Pstu ajak dia niat. Ajak die solat subuh sekali. Tp memang kesian la. Dr start aku bgn, aku kejut dia. Pstu die tak tdo smpai la pi sekolah. Kesian kot kecik2 dh kene bgn kul 5 pagi. Kalu die tdo balik takpe.... Tp kt sekolah. Die mmg tak mkn la. Lepas kul 4pm. Lepas bgn tidur siang, and mandi, cikgu kasik dia minum air. Dia ckp dia nk air je, tapi takmo mkn sbb dia puasa. T___T.... Ok la tu... Smlm pn bkn dia pose. Keinginan nk pose wpn tak betul2 puasa dh ckp baik kn? Alhamdulilllah... Balik tu aku amik dlm kul 615... Dia nyanyi2 gk nk minum, nk mkn.. Huhuhu. Aku ckp la.. Ala Aus, sikit je lg ni nk tahan. Sejam lebih je. Aus main Iphone mama k. Hafiy plak. Tak helpful ok. Dia bukak peti ais. Amik anggur mkn dpn abang. Masa tu aku tgh masak. Aku jenguk nmpk tgn Aus pn capai anggur tu. Uwaaa. Aku ckp la. Aus kn pose. Die mcm blur. Aduhai anak..Tp ok la... Kali ni pose btol2 la. Wpn mkn masa dh azan subuh. Tp bertahan smpai kul 4 pm. 6am -4pm.. Quite good isnt it?

So hari keempat. Sbb smlm aku fikir mcm menganiaya dia je. Kul 515 aku kejut. Tak bgn2 gk. Aku kejut pstu letak atas sofa. Lena betul tdo kt sofa tu smpai la aku kua pi keje at 7am. Hohohohoho. Puas la dok mengejut soh sahur, nk pose.. Siap prepare nasik + air sejuk dlm botol (botol air la)... Pstu aku dh rushing nk pi keje. Nama je Seri Kembangan ni sebelah Putrajaya. Tp it takes Approx 50 minutes gk to reach my office kn. So i gotta run. Nk hantar Hafiy lg. So harini. Kalaupun Firdaus tak mkn kt nursery karang. Still ase bersalah. sebab tak smpt pakse die Sahur dlu. :(....

Takpelah anak. Pelan2 kita cube sehabis baik yer.. Aus nk masuk Syurga kn? Huhuhuhuhuu...

I pun remember, masa i kecik2. I pose time dh sekolah rendah. Darjah 4 balik rumah mandi air botol dlm peti ais smbil minum. Hahahaha. Done that? Hohohoho....Tapi aku nk pakse plak anak aku br 5 tahun (belum birthday pn lagi, 30/7 ni  befday dia) pose.... Aku harap sgt dpt didik dia cepat. Ntah la.. Aku tgk anak2 buah aku, 7 tahun semua dh solat. So aku nk follow la. Benda baik, elok la difollow ye tak? Huhuhuhu.....

Moga2 Allah bantu dan rahmati niat aku ni. Amin.. Moga2 Aus, Hafiy dan Bakal Adik diorg ni dapat menuju jadi Anak Soleh seawal usia 7 tahun lagi. Amin... Solat puasa seawal usia 7 tahun ek korg.... Amin...

Ok bai...

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009