Hafiy's Number One - P2

Previouse post here.

Chewah ada part-part pulak.

Aku ase Hafiy ni memang kanak-kanak yang special. Mind me, Puan Mimah yang tulis pasal parents over say psl anak2 depa. Kah kah kah. Dh kena tegoq pn still nak ngaku gk anak kami pandai kn? Hehehehe...

Ok, utk cover line, bukan aku nk canang anak aku pandai beno berbanding anak org lain. No no no no. Dun get me wrong. Eceh. Tapi cuma, peel Hafiy ni lain sgt dr peel Firdaus. Firdaus mcm ni. Tapi Hafiy mcm lain plak.

He got to say at least something in his every moves, choices. Almost every single thing. Contoh. Kalau nak mandi, tak mau basah rambut. Nak sabun yang bau mcm ni. Dia akan voice out kehendak dia. Mcm Firdaus, dia voice out juga, tp pendekatan dia mcm 'lembik' sikit. Hafiy lain, dia very strong and bold dengan choices yang dia buat. Masih boleh dilentur, masih boleh dipujuk. Tapi susah sikit.

Contoh macam semalam, entah apa dia gaduhkan dengan abah dia. Sampai Abah terpaksa naik tangan. Dia still nak melawan, walaupun kalah akhirnya. Kalah bukan sebab dia tak kuat(dia berhenti angkat kaki/tangan, berhenti meronta, berhenti melawan, berhenti menggunakan fizikal dia-sebab tu aku cakap bukan sebab dia tak kuat). Dia hormat abah sebenarnya. Yang aku terharu tu, dia sayang abah. Tak mahu abah jd mcm syaitoonn. Hahaha. Tak tau la. Aku slalu baca lebih2 perwatakan anak2. hehehe...

Aku just nak update simple thing je. Lupa nk update. Berdasarkan post yang sebelum ni. Igt tak aku kata Hafiy target nak dpt Kelas 5A? Dan akhirnya dia dapat masuk kelas 5A. Tapi still dia tak hepi. Sebab semua budak2 5A masuk kelas 6 tahun.

Ok guess what?

DIA PUN DAH DAPAT MASUK KELAS 6 TAHUN!!!!

Alhamdulillah........ :D... Kelas 6 tahun ada 3 kelas. A, B, C. Kira untuk kelas ni, mesti dah boleh baca dan dah boleh kira smpai nombor berapa ntah. Aku test hafiy, dia boleh kira smpai berpuluh2. Smpai 100 pun boleh. Tp ada jela nombor yang dia tertinggal. Sengaja ke tak sengaja ke tak tau. Lepas 24 tros 27 for example. Sebab tu dia dpt masuk kelas C je kot. Dia dh boleh baca 2 suku kata. Sama macam progress Firdaus masa Firdaus 6 tahun dlu masa awal tahun. So Hafiy now baru 5 tahun. Progress sama macam abang dia masa 6 tahun. Itu aku kata, Hafiy ni lain. Tapi, Firdaus ada kelebihan dia juga. Lain dari Hafiy. :D.

Cuma, Hafiy tak berapa happy sangat kelas baru ni. Pertama. Dia tak dapat masuk kelas awek dia. Aku konfius awek dia yg mana 1. Awek dia ni budak yang dia minat lah. Dia ada sebut nama. Tp ada few names so aku confius. Yg pasti dia tak dapat masuk kelas budak tu. Budak tu lg advanced la dr dia of cos. Kedua. BFF dia, Fawwaz, Azim dan Awaf masih di kelas 5A. So dah berpisah. So dia kata semua orang takmo kawan ngn dia. HAHAHAHA.. Pulak dah ko ni Hafiy. Pening kepala mama.

Tp asenye, dia memang target nk masuk kelas awek dia. Cuma dia stop cerita psl awek tu bila mama ckp. Ooo Hafiy ada awek ek. Yekkkk. Kalu tak dlu ada je dia sebut budak tu tolong dia kalau dia gadoh ngn BFF dia la. Budak tu buat ni la tu la. Budak tu comel la. Mama lupa plak sapa nama budak tu. Hahaha.

Yg psti ticer ckp. Skang Hafiy lebih fokus la. Sebab dh tak sekelas ngn BFF dia tu. Kalau tak manjang Ultraman sana Ultraman sini. Lepas tu paling tak boleh blah. Kalau ticer tak bagi jadi IMAM time solat. Dia takmo solat!

Omaigod. Baca pn berterabor nk jd imam.

Tapi dia dh hafal la niat solat Dhuha, Zuhur and Asar. Dia buat sendiri je, mama tak suruh pun. Tiba2 kang dok baca2. Mcm menghafal.

Ok tu progress dia. Suka tulis psl Hafiy. Sbb progress dia mcm lain skit. Psl Firdaus bkn tak suka, tapi Firdaus very normal type of kid. Kalau pelik2 psl Firdaus msti aku tulis jgk. Pelik bg aku lahhhh. Org lain tak pelik la kut kn. Heheheeh...

Alahai emosi bebenor le aku ni menulis hari ni. Sorry guys. Ok dh tu je. Bai. :D

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor