Abah Kata Tak Boleh

Abah set, Firdaus blanje RM2 je sekolah pg dan RM2 je sekolah ptg. And that's it.
 
Firdaus komplain tak ckp. Lalu mama sisip duit syiling tambah lg singgit supaya jd RM3..
 
Bli air Vitagen RM1, Nasi lemak/NasiGrg/Bihun RM1... Kdg2 kalu nak tambah, tu yg tak ckp lg RM1. Tu yg mama terkesian tu. Huhuhuhu....
 
Tp abah kata no. Firdaus nangis2 Abah muka kelat. NO. Bukan kami tak mampu.. Tapi this is for you juga Firdaus. One things is, you have to know. This is your limit. And we don't want to overwhelm you with leisure.
 
Kalau tgk muka dia, mama kalah lalu kesian. Tp kalau berterusan mcm ni, smpai bila Firdaus tak faham erti duit tu sesuatu yg perlu dicari, jadi bukan untuk dibazirkan.
 
Lama2, Abah kasi muka. 'OK! Hari jumaat abah kasi lebih RM1. Hari JUMAAT jer!'
 
Firdaus tunduk... Tapi dia masih kecil. Kalau melawan pun masih secara halus dan dgn tangisan jer. So masih mudah utk slow talk and pujuk. Masih boleh dilentur. Masa ni la kan nk bentuk.
 
Ok la, sekarang mama faham and kalah dgn ketegasan Abah.
 
Tq Abah!....
 
Harap Firdaus mampu bertahan... Amin....
 
p/s: Sebenarnya dia bukan tak ckp mkn pun. Dia nk bli/borong/shopping stationaries dekat kedai buku sekolah. Tepi kelas dia je. Setiap kali waktu rehat. Dia leisure walk ke situ. Kdg2 dgn awek (Irdina, partner meja dia).. Kdg2 dgn BFF dia (Adam, sama sekolah agama). Ada a few names lagi dia sebut tapi mama tak igt. Dia dh tak join kawan2 Tadika dia. The thing is kawan2 tadika sgt la behave. Tak haluan lain sikit dr dia. Firdaus ni rupanya mcm ganas sikit and notty sikit. Not really Nerdy type of boy.
 
Br sebulan sekolah. Mama dpt rasa mcm tu la peribadi dan perwatakan Firdaus. Tak apa. Tgk lg. Tgk lg smpai setakat mana peribadi yg Notty ni? Yg penting. Kerisauan mama dia kena buli tu ternyata meleset.... Alhamdulillah. Firdaus tough boy so far.
 
Allah lindungi lah Muhd. Firdaus di sekolah. Amin

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

aku kan paksa anak aku bawak air pegi sekolah.. so, dia beli lunch je kat sekolah, itupun tak sampai RM3, tapi snack aku prepare.. aku bekal sandwich la, buah la..
Siti Fatimah said…
wah anak ko br 6 tahun dh sekolah. jimat setahun persekolahan... syabbas london boy... ehehehe..

dia sekolah sepanjang hari la eh.. RM3 tu for the whole day...

Aku manjang tak smpt nk prepare brekpes.. manjang pg2 bgn lmbt. huhu
hui anak aku lahir 2007 la wehh.. a'ah, start sekolah 8am-3.25pm. Pukul 10 and 2.15 ada break, untuk break tu aku buat bekal la, untuk lunch tu dia beli la kat canteen. Tapi dia request aku buatkan lunch sebenonye, tapi emaknye tak larat, kalau aku cuti beranak nanti boleh la kot aku prepare lunch dia.hmppph..
Siti Fatimah said…
bagus nya... air tgn ibu paling berkat... ehehehe...

ko bersalin bila?

apsal aku slalu igt anak ko lahir 2008.. bengong aku ni ... ehehe sowii.. huhu
EDD aku 14 march..tapi kalau aku rasa aku nak c-sect, aku pilih a week earlier lah kot.. tgk mood lah nanti, wakaka!
Siti Fatimah said…
Moga dipermudahkan semuanya... ko balik berpantang kt melaka ke cmne... eh tp kalu ko balik yaya sekolah plak.. sian yaya...

Eh tp ko dh bleh jaga sendiri je pantang ken.. eheheh.. lgpn bleh je mak ko dtg kn...so tak risau dh la.. ehehe.. mak mertua pn ada kn.. ehehe

eh aku plak sibuk kn.. ehehehe.. sowiii..ehehe

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor