Baca Buku

Lately, Firdaus asek paksa mama teman dia bc buku. Boleh jer dia buka sendiri buku tu dan baca. Dia nk practise je pun. Mcm contoh. D - dog (Read Easy dia dah buku 4, dari 8 buku kesemuanya. tapi tak tau kenapa baru D.. Hohoho...) Dia tau, gmbar tu gambar dog. Tp mcm lambat dia nk sebut Dog tu. Mcm dia fikir dlu. Tapi dia tau. So kalau dia practise, akan cepat la dia sebut Dog tu. Mcm buku2 sebelumnya. Lepas dah 2 - 3 kali ulang. Boleh je dia baca cepat. Contoh. Dad has a cat. Dad's cat sat on a mat. Tom is a cat. Tom is a bad cat. Bila cat ke mat (tikar) ke tom dh boleh recognize la.. sbb 1 page tu ulang byk byk kali ulang. baikk nye ulang....

tapi Firdaus kene tegur ngn cikgu, sebab kt rumah tak buat ulang kaji. Padahal mama dia yg mls nk buka kn buku dia.. Huhuhu. Dia slalu je mintak....

So smpai 1 tahap. Menangis takmo pi skolah, sebab belum bc buku kt rumah.. Huhuhuhuhuhuuhuhuhu...... Nanti cikgu marah katenye....

So, kene la layan die bc buku.. Mula2 buat sekali sekala  - malas gila mama aus nih.. Huhuhu... Sejak 2 hari lepas dpt idea, lepas bgn subuh kejut Aus bc buku. Slalu aku bgn kul 6, kul 7 aku dh siap2 nk pi keje br aku kejut dia. Tp dia akan pergi ngn abah dia la. Sebab kalu pegi ngn aku kene kuar jam jam tu jgk. So kali ni. Bgn kul 6. Lps subuh. Tros aku kejut dia bc buku. Smbil aku gosok bj, smbil dgr die bc... Mula2 dgr je. Pstu die demand. Suruh tunjuk plak kt mana nk kene bc. Uwaaaaa. Aus buli mama ke sayang?.............

Tapi kekurangan nya ialah - ok dia blaja 1 page je, sebab page baru. Nanti esok tmbah lg 1 page. Pstu kene ulang dr page yg mula2 td. Smpai la mcm 3 4 page. Ulang2 smpai lancar. Baru kalih 1 page baru... n sambung lagi dan lagi smpai habis 1 buku. Buku baru pn guna pendekatan yg sama. Since dia kt rumah pn bc. Cepat jela lancar 1 page tu. So aku suruh kalih page br lak. Die takmo. Dia ckp cikgu bc smpai sini dlu... (T____T).... kalu smpai ujung tahun ni dia habis smpai buku 8. Dpt hadiah. Bangga aku, sbb umur 5 tahun dh dpt hadiah habis bc buku. Slalu dpt hadiah 6 tahun. Nmpk gaya mcm susah je nk dpt hadiah tahun ni.

Ewah over plak. Padahal br 2 hari ajar anak membaca..

Membaca jambatan ilmu. Cuba teka siapa ckp? dun b surpriced.. Tok Dhet yg ckp!

Wpn aku tak suka Tok Dhet. Tp aku asa, he's a good thinker... Dan penerapan nilai gemar membaca ni ada dlu masa aku sekolah! Tp tak tau la sekarang ada lg ke tak? Aku percaya benda ni Tok Dhet yg start...Dan aku ase, benda ni bagus...

Cuba tgk politician. Kenapa diorg ni bkn engineer. bkn doktor.. Bkn scientist. TAPI DIORG GAH DAN DIORG HEBAT? Sebab bila diorg ckp.. Kita ternganga.... Diorg byk fakta, tegas dan sgt firm dgn isu yg diorg bangkitkan... SEBAB APA? Sebab diorg punya hobby ialah membaca....

Aku tak respek pemimpin yg tak suka membaca... Sbb melalui penilaian aku. Pemimpin yg berfikir jauh, adalah pemimpin yang byk membaca, menelaah ke mentelaah dan byk jugak buat research! Salute u pemimpin! :D

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

yana lyana said…
kalau dalam hati mmg mendalam ada minat membaca..tak payah disuruh2 kan? untung...
Siti Fatimah said…
insyaAllah... tapi skg membaca pn just simple words je.. 1 page tu la story start. 1 page tu jgk la story ends... so dia tak bosan la kot...

harap2 eventually..bila semua pn makin berkembang..minat dia pn berkembang jgk.. amin...

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009