Erti Menghargai...

Kite hidup dlm dunia ni pasti memiliki insan yg kita sayangi dan hargai. Kita belajar Erti MEMILIKI dan DIMILIKI. Kite kenal erti CEMBURU dan DICEMBURUI. Bukan nak kata pakwe atau pasangan hidup. Kadang2 mak sendiri pn bole buat kite belajar, Oh, die tgh merajuk ni. Merajuk bkn sebab nk mengada2, dah takde kerja lain nk buat? Tapi sebab, nak mengajar, jgn lepas ni die buat lagi mcm ni. Sapelah kite ni nk mengajar die kan? Tp, kite nk hidup ngn die bkn dari hari ni sampai esok je, tapi sampai bile2, slagi nafas masih ditarik ke jantung. Kadang2, bkn kadang2, tapi selalu disalah erti. Bergantung kepada individu itu sendiri nak handle situasi Merajuk, Memujuk dan sebagainya.

Bila kite berpasangan, automatik tanggungjawab terbeban atas bahu kita. Kat sini lah kite nk jaga hati dan perasaan die. Kat sini lah kite nk jaga Kesetiaan terhadap dirinya. Bkn dari 1 pihak, tapi dari kedua-dua belah pihak. Bila wujud kasih sayang, wujudlah pengorbanan, tapi sampai bila nk curah pengorbanan kalu pengorbanan tu tak dihargai? Lari dari kenyataan? Mentang2 la muda lagi, SAHAM TINGGI! Sampai bila nk duduk kat atas? Ingat Allah nk kasi free? Come on my friend, Allah bayar CASH je skang. Hari ni kau buat anak orang, esok2 sapa tau, toksah nk tunggu anak kau la, silap2 adik ko pn kene!

Kalu dah tersalah langkah, besenye kalu wujud lagi perasaan sayang, senang je maaf tu die telan walaupun pahit. Takpe la, kita jalan ke depan, jangan pandang belakang dah. Cume susah nk bagi balik kepercayaan sebelum ni! Jadi, begitu mudah? Ahh, apa2 pun die mesti maafkn aku. Nanti kalau aku pujuk dia, makin melarat plak dibebelnya aku. Ya Allah, kau dah buat salah ko nak die melutut kat ko pulak ke? Jadi ko nak die melutut, so kau tak payah la susah2 nk pujuk2 dia lagi. So isu ni akan tenggelam. Kalu jadi lagi kira ko 0-0 la ye? Ape2 nanti die maafkan aku jugak.

Bukan mudah nk memaafkan. Tapi rasa SAYANG tu mengatasi segala2 nya. Aku piki2 balik, aku sayang laki aku, kalau andai 1 hari aku dh tak cun, die nk cari lain, aku redha je la kot wpn pahit ku telan jua. Huhuhuhuhu. Tapi kes aku, aku dah kawin. Aku perlu patuh pada suami. Before kawin aku mmg taknak 100% di madu atau yg sewaktu dengannya. Tapi tu aku, lain org lain HABUANnya. Ntah apa Allah nk uji aku, aku mana tau!

Yang aku tau. Orang baik utk org yg baik2 aje. Mgkin Allah nk bg petunjuk. Lebih baik nampak hari ni dari nampak dikemudian hari. Masih belum terlambat nk mengundurkan diri. Jangan percaya lagi kata2 dari mulut lelaki PENDUSTA. Sekali dia berdusta, tak mustahil pendustaan itu makin hebat. Aku bukan nak masuk campur. Tapi ni pandangan pihak ke-3. Si Dia yg dalam situasi tu lebih mengetahui perangai pasangan die tu.

Mgkin kata2 aku ni takleh pakai langsung.....

Tapi aku harap, kalu dalam situasi ni, sama2 lah kita berdoa, samalah kita mintak petunjuknya...

Ya Allah, andai dia bukan milikku, sejak azali bukan untukku, ko leraikan perasaan yg aku pendam untuk nya ini Ya Allah. Andai 1 hari, kami bukan ditakdirkan bersama, kuatkn lah hati ku agar aku dpt menerima TAMPARAN dari Mu ini Ya Tuhan ku. Andai dia Untukku, ko curahkanlah keinsafan, bahawasanya apa yg telah terjadi itu, amat menyakitkan, terlalu pedih utk diri ini, pahit utk ditelan. Berikan lah aku petunjuk, agar aku dpt keluar dari kebuntuan ini. Andai die bukan milikku, haramkanlah dirinya dari pandanganku Ya Allah. Andai dia adalah tercipta untukku, dan yg terjadi ini hanyalah Ujian darimu. Kembalikan lah dia padaku, keluarkanlah kami dari belenggu ini Ya Allah. Berikan ku keberkatan, kerahmatan. Hanya padamu aku meminta, hanya padamu aku bersujud. Ampunkan lah segala dosaku. Amin Ya Allah, amin Ya RobbalAlamin........

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan