Tango Hati

the post i think about for so long, think of something else, rather than myself......this is not about me.....

Tango Hati

"Alia, mari sini kita balik, apa tunggu lagi"

Aku tengok je Mamat. Dengan singlet comot die. Dengan dahi dia dah berdarah tu. Mamat pon tengok je aku. Aku pon tak berape pasti, ape perasaan aku mase tu. Tapi yang aku pasti, aku biar je mata ni tengok je dekat mata Mamat. Macam tunggu die cakap sesuatu. Atau macam ada sesuatu yang aku tunggu dari dia.

"Balik la dulu, aku ok je ni..."

Aku pon mengalah. Aku pon melangkah kaki, pergi dapatkan Mak. Sampai je aku dekat mak, ha dapat la habuan sebab degil sangat. Mak baru balik kerja la tu. Kerja dekat kilang buat kerepek. Nampak peluh mak pon tak berenti keluar lagi.

"Adoh..sakit la mak"

Mak diam je, malas dah nk bebel kat aku la tu.

Sampai rumah, macam robot. Tak yah kena suruh. Aku terus angkat kain kat ampaian. Terus lipas, simpan dalam almari. Aku amik penyapu, sapu serambi. Mak pulak, tengah sibuk2 kat dapur. Msti nak siapkan masak sebelum ayah balik nanti. Siap kemas rumah. Aku baru nk tekan punat tv. Sekali aku nampak mak tercongok depan pintu dapur. Mata dah menjegil dah. Aku pon letak remote control atas meja, buat2 kemas surat khabar semalam.

Lepas tu aku masuk bilik, amik tuala dan pegi mandi.

Sambil mandi aku teringat kat mamat. Beriya2 sungguh die tunggu aku balik dari sekolah, semata2 nak ajak aku mandi sungai. Padahal aku ni perempuan melayu terakhir, tapi mamat suka ajak aku teman die buat nakal sekeliling kampung. Mamat pon tak sedar yang die macam suke sangat kawan dengan aku. Ape yang die suke sangat tu pon die tak tau agaknye.

Bile kitorg dah sampai kat tepi sungai tu. Nampak air sungai macam deras. Aku mati2 suke. Barula thrill aku kate. mamat pulak mati2 tak kasi. Die ckp kalau die mati takpe, kalu aku mati, die yang susah. Ke situ pulak mamat ni. Tapi aku degil ni. Aku pon buat aksi nak terjun. Aku buat aksi je, acah2 mamat. Walaupon aku degil, tapi cakap2 mamat, aku biasenya tak bantah. Ntahla kenape, aku dengar jugak cakap die.

Tapi malang tak berbau, aku baru action, mamat dah lompat dulu. Konon2 die nak tahan aku, tak kasi masuk air. Tapi, kaki die yang tak pakai selipar tu, tergelincir, terpelecok langgar batu besar. Ape lagi darah pon meleleh. Aku ase muke aku panas semacam bila nmpak darah mamat. baru aku nak pegi dekat mamat. Aku pon dengar jeritan mak. Alamak, kantoi aku harini.

Tapi mungkin mak dah agak aku ikot mamat. Mesti mak tau dari dollah mulut kalah mulut murai tu aku ikot mamat masuk utan, pegi tepi sungai. Ampeh nye dollah. jaga kau kat skolah esok.

"Alia, ayah dah balik, ayah nak mandi pulak tu. Apelah yang die buat dalam bilik air tu sampai dah nak maghrib ni?"

Alamak, ayah dah balik, sebelum mak berceloteh dengan lebih panjang, baik aku undur diri dulu. Esok jelah kita sambung ye mamat. hehe. macam la mamat dengar kan.

Masa makan, macam biase la. Ayah repot kat mak ape yang die jumpe mase kat tmpt kerja harini. Banyak betul orang sakit datang klinik kerajaan. hari2 pon banyak orang, tak pernah nye yang sikit. Mak pulak, cerita, tuan kerepek die dah kembangkan perniagaan, makin banyak tempahan masuk. Nak tambah org baru la ape la. Bla bla bla. Tibe2

"Alia dah buat kerja sekolah? Mesti tak buat, main je tau" Ayah dah mula nak bukak topik aku pulak.
"Tu la bang, tadi die hampir nak masuk dalam air sungai deras dengan si mamat" Mak ni memang suke menyampuk tau. Kata aku dalam hati jela. hehe.
"Alia, alia, kan ayah dah kata, nak main boleh, tapi jangan nak bunuh diri."

Ayah memang best, nak marah pon cool je. Aku senyum je kat ayah. Ayah senyum balik, kenyit mata lagi kat aku. Dalam ramai2 orang kampung, ayah sorg je sokong aku kawan dengan mamat. hehe. Suke aku dgn ayah.

Mamat anak yatim. Ayah dia baru meninggal. Die duduk menumpang rumah atuk dengan nenek dia je sekarang. Mak die hidup lagi kalau tak salah. Tapi tak tau pegi mana. Ayah mamat dulu kerja kutip biji kelapa kat kampung. Sekarang ni mamat yang amik alih kerja tu. Jadi dia adelah sumber pendapatan nak makan. Atuk dgn nenek mamat, okaylah, tapi orang tua. Mana fikir sangat mamat pergi sekolah ke tak. Mamat memang dah lama tak sekolah. Aku selalu ingatkan mamat, nanti tak sekolah, takde masa depan. Macam mana nk pergi universiti same2? Mamat slalu merajuk dengan aku kalau aku cakap pasal sekolah. Dia cakap, nanti kalau aku masuk universiti, dia takde kawan nak ckp. Aku pon buat lawak, beruk peninggalan ayah die kan ada, cakap la dengan beruk tu. Terus mamat ketawa. Akhirnya tak menjadik jugak aku nak pujuk mamat pegi sekolah.

Aku habis makan, aku capai beg skolah yang aku sadai nak tak nak je kat tepi almari baju aku. Mase aku bergegas nak ikot mamat mandi sungai tadi. Sempat la aku gantung baju skolah, dan tuka baju.

oh ada kerja sekolah rupanya. Karangan. erm. Kalau ikot hati, nak aje aku karang pasal mamat. Mamat oh mamat. Hehe. Aku pon tak tau kenape. Seronot benor aku bercerita ceriteri pasal mamat dalam diri aku sendiri.

"Alia, ada orang cari ni, keluar kejap nak" Ayah panggil aku. Ayah dengan mak dah landing baik punya depan tv. Mak jeling je dekat aku.

"Mamat! Dah ok ke luka tadi. Mintak maaf ye" Sebaik aku jenguk kat pintu, aku dah nampak mamat. aku rase, panas2 kat muke aku, macam menyerbu dekat mata aku bila aku nampak mamat dengan kepala berbalut tu. Tapi aku macam tenang sikit bila nampak mamat pakai baju melayu. Mesti mamat baru balik dari surau. Tapi muka mamat pelik je. Asek pandang tanah. Aku pon tak tau nak cakap ape. Aku tengok je mamat.

Tibe2 mamat tengok aku.
"Alia, mamat......mamat......"
"Ha Alia, mamat, meh sini minum kopi, ada biskut sekali ni" Eh eh ayah ni, kacau daun betul la.
Tapi aku cube senyum2 je kat ayah. mamat mule melabuhkan punggung dekat tepi tangga tanpa di ajak.
"Sejuk je malam ni, kalau ada kopi, sedap jugak kan pakcik?" Mamat beramah mesra dengan ayah aku.
Ayah aku senyum je. Sambil persilakan mamat. Lepas tu ayah hilang disebalik pintu.

"Ha apa yang mamat nk cakap tadi?"
Ah mula la dia diam balik. Biskut kat tangan pon dia pegang je.
"Ehem2...mak mamat, ada kat rumah atok sekarang. Dia bawak ayah baru..."
Aku dah mula sebak dah. Mamat letak kopi dengan biskut dekat tepi. Ayah ni pon satu, buat kopi untuk mamat sorg je.
"Mak nak bawak mamat pegi bandar, sekolah sane"
Lepas tu mamat blah macam tu aje. Aku ni tercongok depan pintu. Lama jugak la aku termenung.

Lepas tu dengan selamber, aku angkat cawan kopi dengan piring biskut masuk. aku bawak ke dapur. Simpan baki biskut dalam talam. Basuh cawan dengan piring. Aku melangkah masuk bilik air, cuci muke, kang ayah dengan mak nampak pulak air mata yang meleleh ni. Ego jugak aku ni. Aku buat tak tahu je.

Aku lalui hari2 tanpa mamat dengan tabah. Ewah, macam la aku ada apa2 dengan mamat tu. Mana ada apa2. Bile aku meningkat remaja. Aku pon dah lupa dengan mamat. Takdela lagi, bila nak buat karangan, aku teringat nak cerita pasal mamat. Mungkin mamat pon dah bahagia dengan mak dia. Die bukan lagi mamat yang pemurung macam masa dengan aku dulu kot. Bila aku buat lawak baru gelak. Mungkn mamat tak rindu pon dengan lawak2 aku. Tapi setiap kali hati ni terfikir pasal mamat. Mata ni ase panas je. Ase cm ada je benda mengalir. Aku rindula kat kau mamat. hehe.

Sekarang, aku dah besar panjang. Aku pon dah berkerja dekat bandar. Bandar tu besar, susah la kalau aku ikotkan hati ni nak carik mamat. Jadi aku kerja je la. Buat macam biasa. Aku buat kerja aku, aku tak kacau orang lain. Aku ada kawan2, aku bersosial jugak. Tapi dalam masa yang sama, aku tak bole nk lupekan mamat. Wpon tak byk kenangan aku dengan mamat. Tapi satu perasaan masa aku kecik2 dulu, yang aku tak bole nak buang tu, aku tak bole nak abaikan tu la, yang buat aku ingat mamat. Orang kata, benda dah lama, dah lapuk dek zaman, dah jauh dek usia, buat pe la nak seksa diri. Itu orang kate. Lagipun takde org yang tau ape yang bergolak dalam hati aku. Orang semua nampak aku ok je. Takde sape nampak mata ni basah sebab terkenang kan mamat. Takde org tau pasal aku, dan perasaan aku dengan mamat. Mamat pon tak pernah tau. Cuma bagi aku, mamat tu istimewa.

Bila aku balik kampung, mase dulu2, balik dari asrama ke, dollah dan kawan2, sebok sakat aku. Dia kata kawan baik aku dah tinggal kan aku. Sekarang dollah yang nakal tak ingat tu. Dah kawin dah pon. Dah ade anak pon. Aku jugak yang single mingle lagi bak kata ayah. Hehe. Ayah dengan mak pon tak sebok2 nak kawin kan aku.

Arwah atok dengan nenek mamat, dah kembali ke rahmahtullah. Setahun dua selepas mak mamat ambik mamat. Sejak dari tu, memang tak pernah mak mamat, bawak mamat balik kampung. Kalu balik pon mase arwah atok dengan nenek mamat hidup, sekejap je. Tapi dapat lak jugak aku, sehelai tudung dengan sepasang kain. Tudung tu dah lunyai pon aku pakai. Sebab tu la tudung pertama aku mase mula2 blaja pakai tudung. Kain tu aku dh buat baju kebarung. Aku buat mase aku dh besar. Sbb mak kata, kain tu tak sesuai utk budak kecik. Kdang2 aku pakai la jugak bila nak pegi kerja. Kain jenis tahan jugakla mak kata.

Mana la aku tak igt pasal mamat. Mamat oh mamat.

"Alia, cuba tengok sapa datang ni?" Alamak, ayah ni tak bole tengok org senang tau tak. Aku tengah sedap2 terbaring2, berangan2 pasal mamat. Aku baru je sampai dengan kereta kiut aku kat kampung. Rase tak sedap badan tadi, mak pon kata aku demam. Ade can aku nak baring2 macam minah kampung. hehe.

"Ma.. Mamat?" terkejut aku.
Mamat sengih je bila nampak aku. Alamak, aku dengan kain batik dengan rambut serabai. Aku igt makcik atau pakcik aku datang ke. Aku terus masuk bilik balik.
"ha duduk la dulu mamat, biar alia bersiap dulu tu" Ayah cakap kuat2. Bagi isyarat dekat aku la tu. Alamak. aku tak mandi lagi. Nak mandi kene keluar. nnti mamat nampak. Alamak. Masam ni. Ahhh sembur je la..hehe.

"Alia, sori la kalau mamat lama tak kontak alia. agaknye alia dah lupa pon dekat mamat"
Aku diam je. Aku malu. Maluu...hehe.
"Alia mmg pendiam ke sekarnag ni?"
Aku senyap je. Aku malu. Maluu.. hehe
"Alia nk makan ape mlm ni?"
Soalan tricky tu. Ermm.. makan ape ye.
"Kita makan seafood nak. Dah lama kita tak mkn same"
Hey...kan dia tau aku tak suke makan seafood. Tp aku diam je. Takpela... malu punye pasal. hehe


*****to be continiued....takde idea plak..hehehe


Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan