Continiu : Tango Hati

Memandangkan aku diam. Mamat pon mendiamkan diri jugak. Aku tengok die mcm tengah memikir. Mane la nk pegi ni. Ermm. Jam pon dah menunjukkan pukul 6:30ptg. Kalau nak mkn pon, kang tak sempat pula nak maghrib. Kalu sempat maghrib pon kang si mamat ni blur2 sampai maghrib, nak semayang lagi, nak makan lagi, kang balik lambat pulak. Tapi baru pukul 6:30ptg kalau nak ajak sembahyang maghrib.

"Ha, dari tadi diam je. Mamat mcm ckp dengan patung cendana pulak. Ini dah termenung pulak." Eh mamat ni, terperasan pulak aku tengah memikir. Dari tadi aku rasa macam terpusing-pusing, tempat yang sama jerk. Tapi takde pulak jumpa mana-mana tempat nak makan seafood nye. Biar betul si mamat ni.
"Alia?"
Eh kereta dah berenti. Tepi laut. Bukan tepi sungai macam yang mamat slalu ajak aku pegi. Memang macam ni ke? Memang lain ke mase kecil-kecil dengan mase dan besar panjang ni?
"Kita jalan-jalan dulu la, apa kata Alia?"
"Ok je. hehe" Opss, dah hilang dah malu. Maklumlah excited, dapat keluar jalan-jalan tempat ala-ala romatik ni dengan orang yang..Herm...Orang yang ape ye?...hehe..

Mamat senyum je bila mula aku bukak mulut. Aku nampak kulit mamat yang cerah tu kemerahan sikit. Aik, takkan die pulak jadi malu bila aku bersuara.

Lepastu kitorg pon jalan-jalan dekat tepi laut tu. Angin menderu macam kuat jugalah. Sampai tudung yang aku pakai pon dah entah kemana-mana. Tapi aku tetap cuba control ayu. hehe.

"Mamat...." Aku rasa bosan pulak diam. hehe.
"Ye, ada apa tuan puteri?" Alamak, mamat ni buat muka aku rasa panas je. Walaupon panas, tapi tak sama masa aku nampak kepala mamat berdarah dulu. Memang dah lama kejadian tu, tapi aku tak bole lupe. huhu.

Aku jawab ringkas je pertanyaan mamat tu. Aku jelir lidah, lepas tu aku cubit pinggang mamat. Spontan je tingkah-laku aku tu. Manja sikit dari sebelum ni kot. Hehe. Mamat gigit bibir die. Macam terkejut dengan kespontanan aku tu. Lepas tu aku pon terdiam jugak. Lepas aku perasan, aku tertenung muka mamat. Tadi kitorang due-due berpandangan, sekarang kitorang due-due berpaling. Malu la rasanya. Lepas tu, kitorang jalan je. Tak cakap apa-apa.

"Alia, rasa-rasanya, mamat ni jahat sangat ke. Tinggalkan kawan baik mamat macam tu aja?"
Hai mamat, nasib baik ko mamat, kalau ko bukan mamat, mungkin aku nak cepuk je ko tanya soalan macam tu.
"Entah la mamat" Aku senyum lepas bagi jawapan.
"Alia marah dekat mamat ke?"
"Takdelah, takde apa yang nak dimarahkan." Bukan aku nak berbasa basi pulak dengan mamat, tapi aku tak nak la panjang-panjangkan hal-hal yang lepas. Lagipun kan, mamat dah ada balik depan mata aku sekarang ni. Tapi hati ni tak puas lah. Entahlah ape lagi yang tak cukop. Rasa lagi berat adalah. Kenape ye?
"Tapi, kenapa Alia tak macam dulu? Bila mamat cakap, Alia diam je"
"Hehe" Aku buat senyum kambing. Hai kau ni mamat. Tak paham ke. Aku ni malu..MAlu la..tau tak. Tapi aku cakap dalam hati je. Hehe.
"Selama ni, mamat duduk bandar, mamat berazam, mamat nak blaja sungguh-sungguh, mamat nak balik kampung dan mamat nak jumpa puteri idaman hati mamat. Sebab tu, mamat takde masa nak balik. Mamat rindu nak jumpe Alia, tapi mamat kene kotakan cita-cita mamat ni. Itu lebih penting"

Kecik ati aku mamat. Ko lebih pentingkan puteri idaman ko tu? tapi ntah-ntah puteri tu aku jugak. haha. Ko mana ada minat perempuan lain. Tak pernah aku dengar pon. Kalu ada pon, msti aku tau. Tapi, eh aku ni betul ke?

"Sebagai kawan, Alia tak kisah kan, korbankan diri untuk kawan sendiri?"
"Err..tak sikit pon tak. Janji mamat dah ada depan alia sekarang. Lame kan, kita tak jumpe?"

Haa..bukan aku la puteri tu. Kalau tak kan la mamat kat aku ni 'sebagai kawan',mesti die kata 'sebagai puteri'. Huhu. Kecik ati aku mamat. Baru aku tau. Aku sebenarnya suka dekat kau. Dari mula kita kenal, kita kuar pegi sungai sama-sama. Aku dah tau kenape aku punye muka rasa panas. Panas dekat hati sebenarnya. Aku dah tau kenape aku asyik teringat pasal kau. Hati aku yang rindu sebenarnye. Tidak..Tidak. Kenape la aku tak tau. Kau sebenarnye ada puteri idaman hati. Huhu

"Alia cuma malu je. Dulu mamat budak comot. Sekarang ni dah besar, macho pulak. hehe"
Aku mula berbasa basi. Lepas mamat diam je. Aik kenape mamat macam sedih je? Tak nak, aku tak nak tanya pasal puteri idaman kau tu mamat. Aku kecik ati tau. Aku tak nak tanye. huhu.

"Mamat pon malu jugak mulanya. Siap kene berdepan dengan ayah Alia lagi. Tapi mamat ok je."
Eh eh mamat ni. Dia ni memang nak kene luku la. Suka hati dia je. Aku pon sengih je la. Sengih malu tambah bengang sikit. Yela, dah aku malu, nak buat macam mane kan. Tapi kenape aku nak malu?

"Eh tadi mamat kata nak bawak makan seafood?" Dari diam je, baik aku cakap sesuatu.
"Tak jadi la, mamat mana biasa makan seafood. Alia baru tau ke?" Eh eh mamat ni. Dia macam saje je nak suruh aku marah.
"Mamat jangan nak bergurau dengan Alia eh." Aku pon menunjukkan kemarahan aku. Tak puas ati ni. Dari tadi macam saja nak mengenakan aku.
"Eh marah pulak, kenape tiba-tiba tuan puteri ni marah pulak?"
Ha ah kan, dari tadi dok bertuan puteri dengan aku. Yahoo..aku la tuan puteri tu. hehe.
"Yela, tadi mamat dh tau Alia tak suka makan seafood, mentang2 la Alia diam je, mamat kata nak bawak pegi seafood. Lepas tu mamat pertikaikan pulak Alia cakap Alia malu. Lepas tu ni nak buat Alia lagi malu. Lepas tu....Err.. Lepas ni"
Alamak, mamat tgh tenung muka aku la. Panasnye muka aku. Panas.
"Ah malas la nak cakap dengan mamat ni. Baik Alia pegi semayang dulu, maghrib dah nak masuk ni"
Aku dah mati kutu tak tau nak buat ape sebenarnye.
"Alia...."Mamat pegang tangan aku. Sejuk tangan dia. Kenape yek?
"Mamat dah simpan angan-angan ni sejak hari terakhir mamat jumpe Alia masa kecik-kecik"
Aku nampak ada cincin kat tgn mamat. Eh sejak bila pulak ada cincin ni. Tau-tau je cincin tu tersarung kat jari manis aku.
"Sudi tak Alia jadi pemaisuri hati mamat? setelah sekian lame, Tuan puteri alia bertahta dalam hati ni? Kalu tak sudi, boleh la bukak cincin tu balik. hehe"
Wah dia macam yakin je aku nak except die kan? Muka aku rasa panas sangat. Mata aku jadi kabur tiba2. Aku pejam mata. Aku rasa ada air mengalir kat pipi.

"Mamat tau tak, Alia rindu dekat mamat. Alia rasa sunyi tanpa mamat. Mamat tau tak"
"Tau sayang... Tuan puteri.Eh silap, tuan pemaisuri...Maafkan patik ye"hehe. Pandai buat lawak ye mamat ni.

Sejak dari haritu, aku selamat jadi tunang kepada Ahmad Ishak bin Ibrahim. Alia binti Musa bakal menjadi puan tak lama lagi. Eeee sukanya. hehe.

****to be continiued...takde idea lagi...

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan