When YOU over see YOU....

Dh lame giler aku tak update blog ni...Slalu ade 8 jam sehari aku lepak sini...Skang ni dh tinggal 2 jam je......tu pon kadang2 nk bace email pon ngantok2...Penat jugak kene aku skang ni....Bukan penat ape..Penat mendengar KULIAH SUBUH trainer aku....dan jugak penat menunggu bas, jln kaki,naik lrt..Sesak giler seyy....Tp for the sake kalu bwk kete kene parking jauh...Tu pon tak economi gk...hik hik hik......Takpelaa..Aku lebih rela naik lrt.....Pastu penat seyy....Perah otak nk speaking BI....Aku malu laa...asek salah sebut perkataan je...Aku tau perkataan yg btol...Kadang2 lepas ckp aku tau aku salah.....Tp aku akan sebut jugak yg salah...Malu giler seyy...Colleague2 aku sumer mmg speaking la...Kalu ckp malay cm odd....Bole je nk ckp malay...Tp bidang kerja ni mmg require ko ckp BI....So kalu ko ckp malay tu mcm ko ni malas la nk cube perbaiki diri ko tu....So, diorg tak kesah aku salah...Nanti diorg betul kan...Supportive jugak la diorg ni.....Tp bile aku salah tu..msti la malu kan......Kadang2 aku just gelak n diam je....Tak masuk cmpor.....Kalu aku masuk cmpor...Sure berterabor ayat aku..At last aku jugak yg malu...So, better aku senyap....

Well, IT HELPDESK aku ni...entertain client yg terdiri daripada employee HP seluruh Asia Pasific.........Ade 3 rantau tak silap aku....Eropah ngn US ke GERMANY ntah......3 rantau tu termasuk Asia Pasific la....Yg aku keje skang ni, cover Asia Pasific only.....Ade 14 country..Aku pon tak igt la semua kan.....Ok, tp kitrog tak cover customer dr luar..means mcm kalu ade org lain yg bli product HP ke....tu bkn kitrog yg handle...Ade team lain yg handle...Asenye normal customer takde IT HELPDESK, tp ade service centre...Kene gi situ tros bwk product yg diorg beli tu...So aku nye team, diorg pggl, Service Desk Team(IT HELPDESK), hanye cover masalah dr dlm, ataupun hanya utk staff HP serantau Asia Pasific shj.........

Masalah nye terdiri dr byk benda laa...Yg aku igt, NT LOGON(ni utk user login kat PC die la...ntah cmne ntah..mende ni centralized laa), APPLICATION SUPPORT, VPN, PRINTER, NETWORK, byk lagi....Poning sey.....Tp team aku cover trouble shooting laa... Soh user buat beberape test kat PC diorg yg bermasalah tu.......Kire user tu employee HP la kan.....SO bile dh run test...Nnti ade la simptom2 tertentu...Cube la buat troubleshoot selagi boleh...Kalu tak settle gak...Br la pass kat Support Team, yg handle masalah2 hardware...Maybe hardisk rosak ke....Userdomain kene virus ke...eh boleh ke user domain kene virus? Entah laa...Tp kadang2 ade masalah takleh settle melalui telefon...So kene la pass kat support team....Bile pass kat support team..kene pastikan, pass kat saluran yg betul...Sbb dlm region Asia Pasific ni ade byk country...Takkan user kat Australia, tp kite pass kat Singapore lak kan..Bende2 cmni la kene amik berat sket...Salah pass nnti kene kaunselling..Ekekek..pepehal kalu buat silap mmg kene undergo counselling ataupun retraining......

Bile angkat telepon ade dialog siot....hehehe.....

Hello, this is IT HP service desk, I'm Siti, How may I help you?

Wakakaka..pstu nk letak tepon pon ade dialog gak...bkn dialog laa...tp skrip

Thank you for calling IT HP service desk, Have a nice day.

Aku agak takot la jugak nk keje kat sini...Yelaa...aku buat troubleshoot bodo2 pon kadang2 fail...Aku tau...bole blaja...kalu nak msti kene blaja...Tp aku ni kan pemalu...ekekeke..Kalu aku malu2..nnti aku takot nk bertanye.....Byk kali aku kene sound ngn trainer aku..Adeke die kate aku buat wayang kulit...huhuuhu...takdelaa..die tanye ape itu VPN..slumber aku kate Virtual Physical Network........yelaa..aku dh lupe mende ni...aku igt sket2 je.....tp takleh la nk salahkan die...tp aku nye motivation agak down laa...bkn la down ape....aku cm terkuncup seketika..takot nk bercmbah balik.....nnti malu balik.......tu la...aku ni takot nk hadapi kenyataan.....aku kene tebalkan muke aku..tak tau ckp tak tau........tp aku tak tau...mampu ke aku tahan rase terhine...ase bodoh cmtu? Aku nk keje programming...Mmg aku poyo...aku ase programming mmg line aku.......ntah laa..kadang2 aku pon konpius ape yg aku suke buat.......yg aku tau..aku tak pernah bersungguh dlm buat sesuatu....Lg satu..aku susah nk trime pendapat org....aku senang ase org tu downgrade aku.....aku tau...aku ni teruk..ngade2...tp dh tu aku....aku perlukan mase nk trime sumer tu......aku bole trime...tp aku perlukan mase........mmg bole..klau aku berpura2 je trime sumer kate2 org len..........tp sampai bile mende ni aku bole sorok.......lepas2 tu..msti aku akan terase balik......bkn la aku taknak org ckp ape2 kat aku......aku perlukan komen2 tu.......tp aku perlukan mase nk trime...bkn aku taknak trime..........kadang2...mase2 tertentu..aku pure2 je trime ape yg org ckp...tp lepas tu aku cube remind diri aku utk piki pasal tu...lame jugak la...br aku dpt trime bende tu sbenanye..it do takes some time....tp kadang2....aku ade marah aku sendiri...lepas aku berpura2 tu....aku calm down...dan aku lupe tros...dan akhirnye..mende yg aku terase tu..ilang mcm tu aje..lenkali aku akan buat lg benda yg same......susah btol...susah aku nk explain.............

huu..ntah hape2 jd cite bosan ni plak...ermmm...aku penat la pulak..mate dh bukak separuh.....sj je nk update sket kat blog ni.................ok la...nnti ade mase aku sambung la lg.....i got to get some sleep......gnite everybody..thanks for reading......

Comments

Anonymous said…
hajimemashite....waaa....best3 dapat denga cite pasal keje ko....sian ko msti penat sgt....tapi nanti ko kasi gak email kat aku ek....msti ko dah penat sgt tulis blog niepatu dah tak larat dah nak tulis email kat aku...tak...it's ok...

akuase aku nak tipon je ko kat hekpdesk tu....excited nak denga ko sambut aku dengan intro yg ko bgtau ko...aku tau keje angkat2 tipon nie mmg mencaba..tambah2 bahase inggeris...tapi tak pe...pas ni msti BI ko improve giler....

s 4 mail aku yg b4 nie....sori la kalu ko terase...mkin aku ter 'over critise' kot....sumimasen...tunduk3...ekekeke

papepon....i'm happy 4 u....walaupun ko mcmade skit penat, malu n tertekan...u still sounded bersemangat...bagush3....gambatte ne ct chan!!!
misshannan said…
heheh..yeke...nampak cam best je keje ko..
ko nak tukar keje ngan aku tak..aku ni tak minat giler ngan programming..tapi kena wat programming..aku suka keje cam ko..kalau la bleh tukar..alangkah bestnya...
anyway...selamat bekerja kawanku...nanti aku tipon ko kat henfon..ko jwb ler camtu ek...mcm best lak...
Anonymous said…
ape yg ko cerita nih.. tak paham la

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009