Ada dan tak ada

Aku rasa kita patut berhenti berfikir begini:

Tak perlu tengok kelebihan orang lain. Apa yang dia ada, tapi kita tak ada. Sebaliknya lihatlah apa yang kita ada tapi dia tak ada. Sebab setiap orang ada kelebihan dan kekurangan sendiri.

Sebab, endingnya kita terus menerus membanding-bandingkan kehidupan kita. Terus menerus, 'suka' atau 'happy' atau 'puas hati' melihat orang lain tak ada apa yang kita ada, walaupun orang itu ada apa yang kita tak ada. Kira fikir seimbang begitu barangkali.

Bagi aku, setelah berfikir panjang, ia macam sesuatu yang sakit. Sakit, sebab kita  'suka' atau 'happy' atau 'puas hati'  dengan kekurangan orang lain.

Sebaliknya kita patut mula berfikir begini:

Ya betul, kita tak ada apa yang dia ada. Itu rezeki dia. MashaAllah happy muka dia tu, macam kita pun terjangkit juga dengan kehappyan itu.

Dan sebetulnya, apa yang kita ada tu dah cukup buat kita. Alhamdulillah. Kita tak ada apa yang orang lain ada, tapi yang ada ni cukup sudah. Bukan nak compare dengan orang lain. Tapi apa yang ada tu, walaupun tak ada apa sangat, tapi dah cukup dah. Tak ada apa lagi yang kita nak minta-minta lagi. Kalau ada pun kita cubalah usaha mana yang dapat. Tak dapat tak apa, nak buat macam mana lagi?

Gitu...

Tazkirah tak seberapa kul 11am akak. 

Dah tu je.

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan