Pengalaman Mengajar Anak Berpuasa

Tak aci sikit sebenarnya. Tapi nak share jgk. Hihihi.. ;p..

Firdaus - Darjah 2
- Dia dh masuk tahun ke-3 nak berpuasa. Minggu pertama memang mencabar. Mcm baru belajar berpuasa. Sikit2 nak air. Sikit2 nak buka. Tapi Alhamdulillah, by puasa ke 4 5 macam tu dia dah steady sikit dh.
- Susah jgk kalau nak kata dia ikut pengaruh kawan. Sebab ada je kwn2 dia (baru darjah 2) tak puasa. Allah hai, budak lg. Bdn masing2 pun kurus kedenking. Tak payah la paksa2 sgt. InsyaAllah. Kalau parents berpuasa, istiqomah membentuk anak, anak tu pasti akan berpuasa.
- Aku sediakan setiap kali berbuka dan bersahur, sebotol air (500ml je).. Tu je botol yg aku ada. Tu pun aku baru je belikan utk dia. So mula-2 tu susah jgk dia nk habiskan. Lama2 like a pro. Dia sendiri yang tanya mana botol dia. 
-Selain dari monitor n pastikan DIA MINUM AIR BANYAK... Aku jgk dpt tenangkan hati aku dgn cuaca panas skg kn. Risau jgk kena heat wave ke apa kan. 
- Tp Alhamdulillah.. Aku ase minggu pertama tu je cuaca masya Allah, sgt panas. Later2 ni aku ase mcm dah agak reda sikit.
- Firdaus buka, dia boleh makan dgn byk. Bykkk sgt. Tak sangka aku. Sahur ajer la dia susah skit nak mkn. Pstu ikut tekak dia la. Smpai aku sentap jgk ada skali tu. Dan DIA TAK MAU MAKAN KURMA.. Huhuhu. But as long as dia mkn jgk skit, wpn 3 suap dan minum air sebotol dia tu. InsyaAllah. Dia ok.
- Ada sehari tu dia ngelat. Since dia buat hal pg tu tak mo mkn. Kul 7am cmtu dia mkn snack. Konon bersahur la. Hahaha. Tp lepas tu dia tak mkn dh. Dia still istiqomah nk berpuasa smpai ptg.. So aku consider dia berpuasa lah... Dan aku pesan. Skg ni boleh buat. Nanti dh besar tak boleh... Berdosa. And he nodded... Alhamdulillah...
- Ni tips yang PALING PENTING - Solat!... Pstikan dia solat ckp 5 waktu. Aku ase, dia sgt istiqomah berpuasa sebab solat. Betul lah org kata solat tu tiang agama. Selain dr pastikan dia mkn n minum. Sebenarnya tak byk pn kata2 nasihat (bebelan) yg aku atau en. shahrun keluarkan. He is fasting like a pro. InsyaAllah kami yakin smpai hujung ramadhan... Amin... 
- En. Shahrun pun rajin bwk dia pi terawikh. Cuma sekali je, Firdaus sakat adik smpai En. Shahrun baran. Pstu dia tinggalkan anak2 dia gitu je. Terkelip2 mata budak2 tu tgk depa kena tggl. Hahahaha. Aku ase situasi tu agak kelakar. Aku ckp ngn budak2 takpela. Rehat 1 hari. Dh pi tdo. Esok nya dh ok dh. ;p...
- Dlm masa yang sama jgk. Aku cuba istiqomah utk bgn sahur. Dan pstikan ada la sesuatu utk mkn ataupun minum. Walaupn malam besenye aku kecundang awal. Lps isyak aku mmg tak igt apa dh. Tdo tros. Huhuhuhu... Tp pg tu aku will try to prepare sumthing la. Aku harap Allah swt sentiasa bantu aku utk istiqomah bgn sahur. Amin.... Dlm 20 mlm bersahur ni. Alhamdulillah, tak pernah tak bgn lg. InsyaAllah...

Hafiy - 6 Tahun
- He's one tricky guy...
- I cant read his mind.. Huwaaaa....
- One day he said - HAFIY TAKKAN BERPUASA, SEBAB PUASA AKAN MEMBUATKAN HAFIY BERASA LAPAR... hahah!
- And, badan dia sgt sgt kurus... Dan dia sgt sgt sgt sgt susah mkn. Kdg tu balik rumah langsung tak mkn dinner. During weekend kdg tu apa je dia mkn. Kdg tu mkn biskut je.
- Ko mak dia, takkan ko tak kesian nk paksa dia puasa kan?
- Thanks to his teacher, dekat tadika.. Sebulan sebelum Ramadhan lagi mcm dah kenalkan bulan Ramadhan kepada pelajar semua. Mcm bgtau puasa tu mcm mana. Sahur tu apa. Niat tu apa. etc.... So aku ase benda tu sedikit sebanyak macam membuka minda dan kehendak dia sikit2...
- 11 hari pertama puasa. Aku ngn En. Shahrun tak pernah miss kejutkan Hafiy mkn sahur. Even tanya apa preference dia utk mkn. Mcm Firdaus jgk. Biasanya tak susah, nugget la, vitagen la, nestum la. Nasi dgn telur sgt. Sgt mudah kn? So itu la kitrog prepare..
- During the day, En. Shahrun yg lebih strict. I dun care u must fast - Tapi dia takde control over the kids. Muahahahaha. Psl dia takkan jd perantara dgn ticers. So aku la yg akan decide.. Wether hafiy shud be restricted from eating or not. Aku akan decide based on apa dia mkn time sahur tu...
- Dlm 11 hari tu. Ada hari aku ckp. Ok ticer, bg hafiy mkn. Hafiy mkn 3 suap nasi je pg td. So siang tu. Lepas kelas. Hafiy akan diberi nasi. And then ticer complain plak. Dh dia dpt mkn. Dia pi kaco la semua bdk2 yg puasa. Lari sana sini ajak main. Smpai ada yg demam. Yes. Ada sorg tu, dia nak puasa. Lps tu dehydrated sbb main byk n lari byk kot. Terasa  besalah aku sekejap. Hahaha.. So esok nya aku ckp ngn ticer. Ok Hafiy tak payah mkn. Balik tu, aku amik. Br la aku bg dia mkn coco crunch ke biskut ke n milk and thats it. Nnti buka br lah dia mkn dgn kitrog semua.
- I gave him an introduction on what is sahur. Lepas sahur, subuh prayer. And then u may go to watch tv ( ptt nya bc quran la kan. huhu) or sleep. And also introduction of breakfast. I restricted myself to become like other parents (like my own parents for instance).. Tak puasa tak boleh join org puasa mkn. THAT'S WRONG! You shud let your kids eats with you! During the breaking fast. Hafiy even ckp, mama, kalau makan bila buka puasa ni, semua jadi sedap! Alhamdulillah. Aku ase, idea ni mcm dr Allah swt. Dulu aku tak terfikir sgt mcm ni. Tp bila aku try, aku nampak kesan dia positif. Dr kita halau budak2 ni pi mind their own business since they r not fasting. Kita ajak dia join. And he feels the spirit eventually.. Allahuakhbar...
- I bought him a bottle, for drinking purposes, just like Firdaus bila dh masuk hari ke 5 dia berpuasa. And bottle tu memang bantu utk dia minum lebih byk air. Kalau tak tu i cant control his water consumption. At least minum separuh botol time buka, separuh lg time sahur.. And then air manis lain. Aku ase quite enough..InsyaAllah..
- On the 12th of Ramadhan, when i fetch him. He was looking very down. Ticers told me, he refuses to eat. He chooses to fast on his own. Masa tu Allah je tau perasaan aku.
- Eventually, that thing just follows on the other days. 
- Since that, Hafiy is considered fasting. Dia lg Macho dr Firdaus. Even dia pulak marah Firdaus mkn selepas Azan Subuh. Hehehe... Cuma ada la sekali dua, dia minta minum air. Tp during weekend - psl dia sgt sgt aktif lari sana sini. And semalam. Because its monday. Monday always seems like firstday. After minum. Dia tak mintak mkn. And tros tdo waiting for breakfast. 
-Aku notice, masa Firdaus 6 tahun dan darjah 1 pun. Pemahaman puasa dia tak mcm Hafiy. Dan dia always gaduh dgn aku sebab i force him to fast. Tapi Hafiy, things got smoother, dan aku pn tak strict sgt. 

Keywords
- Solat 5 waktu penting. Paling afdhal, solat berjemaah. 
- Istiqomah ajak dia sama-sama Sahur dan Berbuka walaupun tak puasa SETIAP HARI!
- Ceritakan kisah2 nabi ke, apa2 kisah yang berkaitan Puasa dan menjalani ibadah Puasa. Even ceritakan dan terangkan. Apa itu puasa, Rukun puasa etc. (Ini tadika hafiy dan sekolah firdaus yang buat. hihihi.)
- Jangan paksa, sentiasa tunjuk concern psl kesihatan dia. Bgtau dia kena minum air cukup. Mkn cukup. Kalau kurus sgt nanti sakit etc. Eventually, dia rasa lebih disayangi kot.
- Belikan makanan-makanan dan minuman yang dia suka. Tunaikan permintaan dia (dari segi makananla. Mainan ke ajak tgk wayang ke memang tak layan..hihihihi). InsyaAllah.. Dia akan rasa lebih gigih utk berpuasa.
- Aku atau en. Shahrun tak janjikan hadiah pun. Mahupun cakap sehari seringgit etc. Tp by surprice, contoh aku blikan botol air utk Hafiy. En. Shahrun blikan bunga api. Bli kan baju raya - tak janji, tau2 ada. It does helps i guess in terms of rather than they're doing it for materials, they're doing it because they have to.. And along the way, good things will happens. insyaAllah....

Ok tu je nak share. Ni pun banyak dh. :D

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009