Peperiksaan Pertengahan Tahun Firdaus

Of cos la aku tak reveal. Dan kalau tak reveal of cos la tak bagus sgt. Hahahaha....
 
But story behind the results tu, sumthing yang aku ase worth telling. Echewah....
 
Firdaus macam paham kot aku tak happy ngan result dia. So mana-mana yang dia dpt 90++ tuh dia bawak kt aku, mcm bg bunga.. Macam mana mama? Happy tak? Sabau jelah.. Hohoho.....
 
Lepas tu aku ada buat sedikit ulang kaji, tak lama pun sekali imbas jela. Mana yang dia salah tu aku tanya dia, pstu tgk dia sebenarnya bukan tak tau, tapi dia tak paham kenapa benda tu begitu. Smlm dpt kertas Maths. So dia salah part Bahasa. Contoh: 2 dan 7 ialah 9. Kalau cikgu bagi soalan 2+7 dia jawab betul 9. So dia tak paham ayat tu. So aku explain la smlm. Pg td dlm kete aku tanya, laju je dia boleh jawab. Dia dh tak payah kira pakai tgn dh. Otak dia dh boleh calculate. Alhamdulillah. Mcm tu la Firdaus, dia agak slow skit. Tp once dia grab sumthing. He'll become a fast learner. InsyaAllah...
 
Adalah a few moms dekat group wasap yang cool kn aku down. Dia ckp at least Firdaus tak dpt no.XX. Pstu ada plak ckp.. Wahhh no. XX horror nyerr. Sabo jela.. Hahaha. The thruth is, Firdaus mmg dpt nombor yang hampir dengan no. XX tersebut.(T___T).. Tapi aku tak sedih psl FIrdaus tak cemerlang tu. Me and Firdaus kena prepare dgn keadaan ni... And aku nak make sure Firdaus bersedia, tak down, dan terus berusaha....
 
Takpe kita lambat skit sekarang, asalkan kita tak leka.. Tu je..
 
And yang buat aku terharu, ye, dia tak leka.. And dia peka dgn situasi ni. Bila disuruh ulang kaji, di tanya. Dia try jwb. Dia improve. Kira kita belajar dari kesalahan kan... Manusia kan belajar dari kesilapan. Aku terharu dan tersentuh tu, sebab dia kena lalui semua ni - benda yang aku tak mau ni. Aku takmo dia rasa down, dia rasa dia tak mampu, dia tak mcm kawan2 dia yg lain... Tp dia lalui jgk. Dan aku tak sangka dia gentlement enough to face it. Dia calm je. Dia angguk2 time aku bebel. Dan dia try to improve. Just aku kena tunjuk kt mana dia kena improve tu la.. Alhamdulillah..Kalau dia tak rasa kejatuhan ini, takmungkin dia akan kuat untuk berusaha utk bangun.. Ye tak? Sebab, masa aku kecik, aku tak pernah berusaha kuat sgt.. I just go with the flow, tau2 dpt elok je. Tak pernah rasa susah.. Tak pernah rasa down. Until aku tau erti kehidupan tu dh agak lmbt. .Huhuhu. Tp aku ase semua ni kuasa Allah swt. Aku tgk sendiri, anak aku ase kejatuhan yang aku tak rasa masa umur aku sama ngn dia... Tak dela jatuh mana.. but still hurt him a bit and aku nampak dia cuba bangkit and tau dia kena berusaha... So benda tu membuat hati aku agak tersentuh... Allahuakbar!
 
Smlm balik sekolah, tros cakap. Mama, mama tak payah risau, firdaus akan stay dalam kelas Pluto ni sampai bila-bila? Kenapa? Tadi Firdaus buat latihan, cikgu kata Firdaus dah menguasai.. Ko tak ase nk keluar air mata dgr? Huhuhu. Maksudnya, dia mcm realize lah.. Oh aku salah kt sini. Ok takpe aku betulkan... So kena buat cmni.. So harapnya berterusan la ye. Amin...
 
Lepas tu ada satu kisah lain. Cuti sekolah 2 minggu baru ni, Setiap hari mana yang boleh, Abah akan bawa Firdaus dan Hafiy berjemaah Magrib kalu sempat isyak skali kt Surau. So selalu la jumpa kwn baik dia kt Sekolah. Adam Muhsin. Satu hari dia balik, abah ckp dia gaduh n takmo kwn dgn Adam. Kesnya, Adam bisik dkt kwn lain, ckp takmo kwn dgn Firdaus dh. Pstu dia merajuk. Next day pi solat. Adam berlari2 nak solat dgn dia, dia lari takmo. Kesnya mula2 dia yang merajuk la. Kitrog punyalah gelak guling2. Mcm org bercinta. Yg abah terkulat2. Sbb perangai sama mcm Abah! Hahahahahah.
 
So, aku punyalah risau. Sebab selama ni, Firdaus mmg tak ada masalah pi sekolah. Kalu boleh kul 650pg dh nak ada kt sekolah. Psl nk sapu sampah. Hahaha. Amboi kt umah tak pernah sapu sampah pn. So skg dh gaduh ngn adam, nnti dh takde kawan, mcm mana kn. Sebab Adam tu la peneman dia kt dlm kelas, time rehat, time naik van, time kt sekolah agama 1 kelas jgk, time rehat kt skolah agama pn mkn sama brato sama2 sume. balik pn naik van yg sama. haishhh kaco ni. Ada la 2 3 org kawan lain yg sama jgk, tapi Firdaus ni memilih kwn sikit. Adoiai....So dia nk kawan ngn adam jgk...
 
So smlm 1st day at skul. Setelah beberapa kali aku ngn Abah dia pujuk2 dia suruh kwn balik ngn adam. Smpai adam pn dh mls nk pujuk. Firdaus smyg tmpt lain Adam pn smyg tmpt lain. HAHAHAHAHAHAH. Budak kalu gaduh cmtu rupenye... So Firdaus pn cerita smlm. Pg2 tu dlm kelas, dia mmg tak cari adam. Adam pn tak cr dia. Pstu masa rehat. Dia berator nk bli makanan. Skali adam beratur dpn dia.... So berlaku scene kt bawah:
 
FIrdaus : Adam?
Adam : Apa?
Firdaus : Kita nak kawan ngn awak balik boleh?
(Firdaus cerita kt mama : Lepas tu orang dengan adam senyum mcm ni.. nampak gigi T__T )
Adam : Boleh laaaaa...
 
Lepas tu adam bagi kata-kata amanat dekat Firdaus : Lain kali kalau kita ckp, firdaus kena diam dan dengar betul-betul. Kalau kita tak ckp, Firdaus kena ckp.. Tau?
 
Hamboiii kecik2 lagi dh pndai bg ultimatum kt kawan....
 
So Hari kedua sekolah pn dh takde masalah. Alhamdulillah.....
 
Tu update utk Firdaus. :D...

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor