Greedy 2

Ok sambung.

Sori geng ingat kan haritu nak tulis sampai habis. Skali kene hijack henpon. Huhuhuhu....

Aku sambung kt sini - tempat kursus... This whole week im gonna be here.. Berkursus. :D....

So 2 option taxi. 1 limpahan kasih sayang. atau. 2 academic oriented - stagging place for kids. As in, anak2 la. Aku tak tau utk 7 yo and above pasal anak aku masih 6 yo n below. Tp hati aku kuat berkata. Tempat yg academic oriented sesuai utk budak 7 yo n above. Still too early utk my sons. Huhuhuhu. Esp Hafiy... Firdaus ok.. But still, dia mcm balas dendam kot masa ptg2 amik tu. Makin notty makin susah nk handle. Sbb one whole day they all tired of everything already. Bila balik mama n abah have to accomodate with their right n their needs plak. Adoiai....

Tp being mak bapak. Kalau anak2 kene buat jgk. Anak2 kne buat jgk. Nak2 plak diorg kecik lg. Bole la tekan..

Tp kesian la anak2 tu tekanan. Ye dak? Huhhuhu..

Itu la aku ckp greed mak bapak. Nak anak2 berjaya. Nak anak2 begitu. Nak anak2 begini.. Tapi press anak2. Tekanan dan stress anak2 masa kini hasil dari greed mak bapak. Sorry to say kepada diri sendiri... Huhuhuhu.....

Sebab tu... Kdg2 tu aku bwk diorg pi kedai. Siyes en. shahrun slalu marah aku. Terlalu menabur anak2 ngn mcm2.. Tu je aku termampu ok... Aku tak mampu nk bg kelonggaran lain contohnya. Ok balik sekolah takyah mandi. Takyah pi toilet kencing. Lepas balik dr sekolah pn life is still a routine for them... Dh la kt sekolah dok melayan rules n regulations. Kt rumah pn takde kelepasan. So itula. Kadang sminggu skali... Pi kedai. Bli apa diorg nak. Tu pn ada rules jgk. Boleh bli 1 je. Takleh bli byk2. etc...

And then, bwk diorg pi bercuti... Mcm kita gk, tensen kerja. Just the same as theirs. Tp yg tak adilnya. Kita ni org tua. Dh tua dh umur pn dh byk. Diorg tu budak lg. Tp stress melebihkan mak bapak..... Tu yg aku tgk anak2 aku tu mcm kesian plak. 

Tapi sebabkan greed aku. Aku takdela nk crk kn tadika lain - tapi tadika lain pun sebenarnya aku percaya - SAMA JUGAK! Hohoho. Bkn senang nk cr tadika mcm dlu tu. At least aku tak rasa bersalah sgt kalau tak bwk diorg pi kedai. At least hati aku tak seperti diranjau duri psl diorg happy je nk pi sekolah. Huhuhuhu..... Disebabkan aku nk tgk Firdaus pandai baca. Pndai buat maths. Pndai itu pandai ini. Pandai solat. Pandai qomat. Dan nak tgk yg sama jgk kt Hafiy. Malah lebih greed nak tgk jgk Hafiy lebih cpt pandai dr Firdaus. Sebab Firdaus start sekolah sekarang dia dh 6 yo kn. Hafiy since 4 yo lg dh hantar sekolah yg strict ni. Mula2 memang terfikir nk tukarkan diorg. Tak tahan tgk masih2 muka toye je nk pi sekolah. Lama2 dh terbiasa. And dah nmpk improvement. And GREEDY nk tgk kejayaan anak2. Tros tak jadi tukarkan..

Tapi adil ker untuk budak2 tu?

Aku cuma mampu berdoa diorg mampu hadapi semua. Control diorg dengan bawak pi bli jajan. Bwk pi jalan2. Hug diorg bagi mengurangkan stress diorg tu......

Bila tgk Ammar, adoiai... Lepas ni bertambah la greed mama sayang. Huhuhuhuhuhu...... 

Ammar ok la dok kt nursery skg. Cikgu dia jaga dia pun elok. Alhamdulillah... :D.... Dia takyah stress nk blaja rigid nk penuhi matlamat ke apa. Hehehehe. Dia just go with the flow. Ptg2 mama amik. .KIta balik dan layan abang2 yg tak leh dok diam. Saya pun sama dh tak boleh dok diam...

Tu jela kot nk cerita psl greed. If aku ada option,aku pun tak tau aku akan tukarkan sekolah anak2 ke tak.. Sebab kiranya tak dela teruk sgt... InsyaAllah... Boleh handle lg... Cuma aku mengaku memang aku greedy la. Huhuhuhuhu....

Sbenanye dlm dh greed2 dh pressure anak2. 1 lg benda yg kami laki bini tak buat!

Ajar2 anak2 mengaji / hantar anak2 belajar mengaji...

Uwaaaaaaaa.. .Insaf. Ok next entry citer psl insaf plak. Hehehhe...

Ok bai

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan