Life In Korea

Hi tawan2. Sori ler takde gambau, takde port le. Slalu pc ni ade reader utk memory card. Ini takde. So layan jela haku yg melayan perasaan.
 
Kt sini cm blaja isu gender. Sbenanye dia mcm lu piki la sendiri. Mana yg baik. Mana yg tak.
 
Tp aku agak high term skit ngn typical malays. Diorg ni mcm, eh kenapa org korea ni nk fight sgt isu genderism nih. Mesia takde problem pun in terms of being a man or woman?
 
Bg aku, i look at things simply. Kalu aku nk amik as a point of my life, aku amik, kalu aku taknak, ko nk paksa2 aku aphal.....? Kn?
 
I mean, just a sec, when u think of it. Yah, maybe the koreans wants u to follow them, because they want to lead. In terms of to gain power through out the world. But it's u who controlled ur life.
 
So lantak pi la kn.
 
Cm diorg dok fight for equality against woman and man. Tapi lama2 diorg piki balik, lelaki fizikally lebih kuat dr pompuan. Mentally pn lebih slumber katak dr pompuan. Yelah, pompuan mudah terasa, mudah emosi, mudah menangis. Lelaki hati kering, mana ada isu emosi2 sume nih. Br ko cm tepiki, equality cannot got just like that. Must come with a reason. Must think impact yg dtg along with it.
 
Contoh: Toilet. Kenapa, woman take longer time, padahal bilangan toilet sama, besar toilet sama. 10 pompuan 10 lelaki masuk toilet lelaki/perempuan yg dlm tu ada 5 toilet. Tapi we will see long que on woman's room. Why? Sbb lelaki, naturally they can just bukak zip n shuuuu. Perempuan, they have to bukak spender, bukak suar / angkat skirt.. perlu properly duduk. And after a while br bleh clean up, lap and so on. Lelaki they can just shot, wash up, lap and zip. As simple as that. Ni talking about peeing la. Berak2 citer lain. Kira pompuan take approx like 5 - 7 minute, ha pegi la korg time waktu dlm toilet korg. Lelaki can take less than 4 minutes je kn. So thats why, memang takleh la nk equal lelaki ngn perempuan, because we are just not the same.
 
Contoh 2. Angkat brg2 berat. Kdg2 kite still mengharapkan lelaki kn? Mmg ada perempuan mampu angkat. Adakah semua kita mampu? Adakah kita boleh biar lelaki angkat 1 baldi air, perempuan pn angkat 1 baldi air? Adakah kita mau kehidupan mcm tu? Aku takmau. Ko angkat la 2 baldi, aku nk angkat paling byk pn 1. Sakit pinggang weih. Hihihihi.
 
Dlm Al-Quran kn dh sebut, Hawa tu cuma dr tulang rusuk Adam. So, kite muslim dh lama tau. Yg koreans tu bangang sangat aphal. Muahahah. Takdelah, kita nmpk growing patterns diorg, nmpk yg lama2, bebalik balik pd Al Quran. Jadi, cm aku, aku anggap itu 1 cahaya lah. 1 point, yg aku boleh pegang, kenapa Islam itu benar, islam itu kukuh. Allahu Akhbar!
 
Lagi 1 yg aku ase sgt tough kt sini, pantang ada Lagu touching skit / Story touching skit = KOMPOM NANGIS! Huwaaaaaa. Senang btol nk touch2. Aku ase sbb Bulan Ramadhan la kot. Pstu jauh dr family. Dr anak2 terutamanya. Huhuhuhuhu....
 
Yg psl lagu nobody2 tuh. Slama ni aku dgr aku pn ase nk joget2. Boleh aritu org semua joget2, aku nangis?
 
Tadi ada citer psl sorg guy ni, dia nk retired, pstu cm diorg buat surprice celebration la utk dia. Dia ni cm cikgu. Pstu cm nk retired, dia tak nmpk apa yg die dh buat. Mcm takde achievement apa2. Pstu student2 dia mcm2 la, ada yg jd Mayor la, apa la. Kire berjaya la. Pstu dia ckp:
 
"There no one in this room (dewan besar gk, ramai gk dlm dewan tu) that life, u did not touch. You are the symphony of ourlives"
 
Sumthing like that lah.
 
So aku pn nangiss..
 
Ntah ape2 kn? Ekekekek.
 
Ok la tu je nk merepek meraban. Babai

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan