Sawan Cerita Korea

Makin lama aku tengok cerita-cerita Korea ni, baik Filem atau Kisah Bersiri, makin mengingatkan aku minat aku menulis. Aku memang dari dulu suka menulis, tapi tak serius. I'd write off my minds. Tak kisah apa aku fikir, aku tulis je. Panjang lebar. With lots of rojak, like right now, short forms and many other handicaps. Banyak kekurangan. Which is too far from being a good writer, which someone will appreciate my writings. Memang jauh la kan nak ke situ.

Tapi makin lama aku tengok cerita-cerita Korea ni. Makin macam rasa, sedap nya kalau aku dapat menulis sesuatu yang beneficial. Sesuatu yang will be appreciated.

Bukan apa, ada perbezaan dari sudut genre cerita-cerita garapan Korea dan Melayu. Aku cakap melayu sebab aku jarang tertengok garapan indian or chinese di Malaysia. By the way, garapan Korea lebih specifik, fokus dan teknikal. Ada cinta, ada romantik dan ada lucu, tapi ada juga fakta-fakta teknikal.

Contoh kalau kisah pilot. Bukan sekadar pergi balik airport, pakai uniform pilot. Akan ada story dalam cockpit, akan ada isu-isu yang diketengahkan dalam arena pekerjaan pilot tu. Kalau cerita Melayu? Pi balik airport jela kerjanya. Pastu dah sampai negara destinasi atau balik kat rumah. Cuti panjang sebab off-work. Like? What the hell man? Fokus sangat kat kisah-kisah cinta. Which kadang, tak perlu pun. Macam penting sangat cinta dalam hidup ni??

No, for me, loves is not important at all. Aku tak percaya Cinta sejak aku putus cinta kali pertama back then. Aku jumpa Cinta Baru, which is my own husband now. And it teaches me, Cinta tak penting, tapi Perbuatan Cinta tu yang penting. You don't need to be romantic, you don't need to show you loves so much. But what you do to stands on your love? Efforts and so on.

Cinta bukan effortlessly, cinta memang sesuatu yang sangat dalam. gituuu. Bukan hari ni kau kata. Saya suka awak. Or saya mengorat awak kerana cinta. Esok-esok kau lupakan, dan fly naik kapal terbang. Bila bini kau meroyan kau jarang ada kat rumah, kau naik minyak, langsung tak balik rumah. Agiteww. Konon tu cinta dah pudar lah! Senang sangat pudar? Sebab tu aku tak percaya cinta. Cinta boleh hilang, cinta boleh pudar. Personaliti dan perangai orang yang menyintai dan dicintai tu yang penting sebenarnya! Kita boleh tukar, siapa diri kita kebiasaanya, sebab kita sayangkan seseorang-Jadi yang lebih baik of course! Itu yang penting! Salah fokus, tu yang jadi cinta mengarut tu.

Kalau cinta tukar kita jadi seseorang yang jahat. Contohnya melawan cakap orang tua, itu yang dinamakan Toxic Cinta! Haa, teknikal kan? Walaupun perihal cinta, tapi sangat teknikal. Teknikal ni, benda yang kita kena tahu untuk menjalankan sesuatu dalam kehidupan. Bukan sekadar menjalankan sesuatu, semborono, tanpa ilmu apa-apa. Amboi, kemain kau membuta tuli bercinta, tanpa tau teknikaliti dalam cinta tu macam mana. Apa yang baik apa yang tidak? Sebab kenapa, bila masih dalam usia mentah, budak-budak, tak sesuai bercinta. Sebab teknikaliti tu belum cukup mahir!

And manusia ni sama je. Even kau raja, kau dewi, kau ratu cantik. Attitude kau lebih kurang sama je, apa yang beza, circumstances. Kadang kita menghukum orang yang dalam kekusutan, orang yang malang. Macam-macam kita kata orang tu tak buat itu ini. Sebenarnya, kalau kita kat tempat orang tu, kemungkinan besar kita akan buat benda yang sama! Sebab kita manusia. Tak timbul orang jahat or orang baik pun... Tapi iman, taqwa, ingatan kepada Allah swt, agama yang membuatkan seseorang manusia tu bertindak berlainan dari yang lain. Cara dia dibesarkan, penting juga. Tapi macam mana dia sedar, sebenarnya di mana dia berdiri tu yang penting. Contoh, ada orang, umur 40 baru dia matang. Semua orang tak sama. Macam orang jahil. Mungkin dah 40 baru tuhan buka hijab dan bagi dia nampak. Selagi hijab tu tertutup, dia tak nampak. Wallahualam..

Lagi satu aku rasa, cara aku fikir, perspektif aku, sangat lain dari orang. Sebab tu, aku rasa, i had it, what it takes to become a writer. Perasan kan? Sekarang ni, aku dah hampir nak masuk 38. Aku tak kisah pun orang nak cakap aku perasan. Yang penting, dalam diri aku, aku tahu apa yang aku capable of. Huhuhuhuhu... Gituu.

Ok aku rasa aku dah merepek benda lain. Benda lain yang aku nak tulis sebenarnya. Hahahaha.

Itulah, cemana nak jadi good writer, otak pun caca marba dan melalut.

Ok tu jela nak story. Ok bai!

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan