Pengalaman Mengajar Kita Menjadi DIRI KITA

Cewah tajuk. Padahal nak tulis tak berkaitan dgn tajuk pun. Adalah terkait sikit. Sikittt sgt.

Masa Firdaus masuk darjah 1. Aku ni risauuu sgt takut dia kena buli, takut dia tak boleh adapt dengan suasana sekolah awam. Sampaikan, aku pernah suggest kt En. Shahrun nak hantar firdaus sekolah private. Alah murah2 je. Tak jauh beza pun dgn bayar tadika dia. Cuma kena tambah kos van jek. Psl kt bangi. Jauh plak tu.

Aku dgn En. Shahrun ni, mindset lebih kurang sama. Mgkn sebab nama kitorg sama S, dh tu datang dr UTM. Dah, bulan lahir pn nak dekat2. Sorg september. Sorg disember. So memang pemikiran hampir nak sama.

So kitorg sebenarnya tak suka anak2 sekolah jauh. Kalau boleh ada sekolah belakang rumah. Kat situ kitorg hantar. Aku lagi over. Aku fikir, nanti dia naik van, penat. Aku teringat zaman aku sekolah dlu, memang jauh ok sekolah. Susahnya kalau tertinggal van. Aku pernah jalan kaki, pastu pakcik van jumpa aku tengah jalan kaki. Punyalah dia kejar. Yang aku pi lari, sebab takut kalau tu penculik. Muahahahaha. Tensen agaknya pakcik tu. Dah la dia kena berhenti seberang jalan, tinggalkan budak2 lain. Dh tu nak kena kejar plak budak busuk yg berjalan dekat sebatu. Lepas tu nak menjawab plak ngn parents kang kenapa lambat. Huhuhuhu... Punyalah aku stress dulu sekolah jauh, smpai kan bila cikgu tanya sekolah awak berapa kilometer dari rumah? Aku letak 20km. Muahahahah. Padahal sekolah tu tak sampai 10km pun. Tapi jauh la bg aku seorg budak. Huhuhuhu. Ase less than 5km la, tapi still jauh untuk jalan kaki. 

En. shahrun plak, sekolah memang belakang rumah. Tu pun ada gak peel takmau pi sekolah. Aku cukup risaulah anak2 aku ikut perangai bapak dia. Hahahaha. Ye, sayang2 semua, aku cukup suka pi sekolah. Dulu ada kawan aku nama dia Ahyak. Aku tak igt nama betul Aku ingat Ahyak je. Dia ni baik. Sebab apa dia baik? Sebab aku tak suka buat kerja rumah. Ahyak suka tolong buatkan kerja rumah aku. Naik tingkatan 1, ahyak takde dah. Merasalah mak berdiri atas meja, kena rotan, kena ketuk ketampi, kena berdiri luar kelas. Muahahaha... Smpai masuk U ni pun aku rasa seksa nyelah buat kerja sekolah. Huhuhuhu...

So idea, rumah dan sekolah harus dekat tu memang kuat la. 1 sebab kitorg takmau budak2 penat. 1 lagi sebab senang nak uruskan apa2, tertinggal barang ke apa. 1 lagi sebab, kalau budak2 ni tertinggal van, takdelah jauh sangat nak jalan kaki. Tp so far dh masuk tahun ke empat ni, belum pernah Firdaus atau Hafiy tertinggal van. Alhamdulillah. Van Cheta, sangat-sangat reliable. Cuma Cheta dah tak sihat sgt. Akhir2 ni mcm2 pulak. Tak taulah Ammar ngn Aisha nanti cemana. Mohon dipermudahkan.

Lagi 1 sebab, time tu lah aku nak preggy. Bila preggy kos nursery pun bertambah. Muahahahah. So wpun hakikatnya sama je harga tadika dan private school. Tapi dah tambah sorang demi sorang. Pendam jelah kehendak tu.

Lagipun, en. shahrun yakin. Aku dari darjah 1 smpai tingkatan 5 sekolah biasa. Tusyen pun masa form 5 jek. Malas buat kerja sekolah plak tu. Alhamdulillah boleh je berjaya. Sebagai individu, kita taulah macam mana nak majukan diri kita nanti. Ye dak? En shahrun plak, wpn masuk asrama bila tingkatan 1. Tapi nauzubillah. Notty sgt kt sekolah okek. Muahahah. Tp bila dah kerja ok pulak. So kitrog yakin. Dengan basic yang baik. InsyaAllah anak2 syurga kami ni boleh berjaya. Kami doakan yang terbaik untuk mereka. Amin. 

Ok tu jelah aku nak share harini.

Jumpa lagi nanti di lain hari.

OKE BAI!




--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor