Bubur Lambuk

Sonang je rupenye nk masak.

Aku tgk JJCW semalam. Dia tunjuk. Tapi takdela bgtau detail ni brape byk. Ni brape byk..

Aku ikut sedap hati aku jela nk letak brape byk bahan2 tu......

Yg aku takde, daun pndan ngn daun sup...

Lain sume ada la...

Mula2 tumis bawang putih bawang merah. Pstu dh naik bau letak bunga cengkih bunga lawang pelaga n kayu manis.. Dia ada sebut halba. Tp aku tak nmpk pn halba. Lgpn halba tak penah wujud dlm stok aku so takdela... Pstu letak skali daun pndan (ajy. Mungkn nk bg bau kot.... Aku letak jgk tumbukan udang kering + tumbukan lada hitam....Agak2 jela byk mana. Dlm setengah sudu teh kot.. Utk sepot beras.. Tak smpai sepot pn...Sbb aku masak pakai periuk kecik je. Bajet utk mkn tghari budak2... Sbb arini selangor cuti.. So aku bwk diorg pi opis.. Kt opis ni ada je jual nasi bungkus.. Hohohoh. Tapi sogan la den nk bli nasi bungkus. Kalu org tak poso tu den tak tau la. Lgpn berbuih mulut den dok question... Apa pasal bli nasi bungkus jam 11 pagi? Kalu bli lauk tu den paham la. Hohohoho. Sekali tetibe den boli.. Of cos la takkk Hehehehe....

Pstu letak chicken stok, aku takde chicken stok, so aku letak la kiub ayam... n air je...

Pstu letak daging.. Aku mls nk tggu daging cair sbb kul 5 pg br kuarkn bahan basah. So aku letak daging ayam yg lebihan en. shahrun buat meegoreng dlm last week. Cpt skit dia cair.. Pstu dh puas ati..letak beras..letak susu.... kira substitut santan.. Mls nk perah santan. Huhuhu...

Sblm letak beras tu.. Aku rasa la skit. Perghh.. Wpn takde daun pandan.. Mmg dh ada rasa dh. Aku ase lada hitam ngn tumbukan udang kering tu mmg ada main peranan la...Daun pandan tu mgkn utk bau kot. So bau dia agak kureng skit la kot... Tp intipati asal tu dh ada la...

Lepas aku letak susu n nasi pn dh jd bubur.. Rupa tu mmg ngam la. Tp bau je mcm kureng sesuatu skit. Mgkn sbb takde daun pandan n pakai susu tak pakai santan..

Kalu letak sntan mmg tebaikkk la aku ase.. Hohohoho.. Tak susah upenye buat bubur lambuk....

Next time aku nk bli daun sup, daun bwg, daun pandan n pakai santan.. N meibi pakai daging lembu instead of ayam.. Kompom... MMG BUBUR LAMBUK yg paling sedap di abad ini. Muwaaahahahahaha...

Yolah apa2 sj kata den. Den ngn anak bonak den gk nk mkn...

Anak2 aku kata sedap. Settle dh bubur lambuk tuh. Sblm kul 11 pagi lg dh settle. Menahan sabar jela aku tgk depa mkn. Ngn abg2 pn tak tahan dendam kesumat sbb adik bole mkn dia takleh. Last2 die pun join mkn. Huhuhuhuhuhu.... Kalu bapak die takmo mkn...Aku mkn ngn anak2.. Hohohoho.. Kes takmo kalah.. Hehehe..

Eh mcm emosi lak entry buat bubur lambuk ni.. Kes nya tadi org kg aku tanya. Balik kg tak.. Bila mengetahui hakikat raya kali ni balik sg besau. Tu yg emosi tuh... Hahahah. Maklumlah ibu memboyot. Tu yg emo tahap ntah hapa2 tu. Dh pues menikmati 3 tahun berturut2 raya ngn parents sendiri. Tetibe kene raya ngn parents org lain (padahal parents laki sendiri. ahaha)... Ngn parents aku best.. Ada org nk jaga anak2... Ngn parents laki aku tak best. Masing2 berebut nk tinggal anak2. Huhuhuhuuhuuhuhuuhu..Anak2 aku plak.. Dlm mesjid tu la nk loud speaker. Haih...

Akak biras aku lek je bwk anak pi solat terawikh.. Aku br try bwk sekali. Laki aku dh signal soh balik. Sabau jela makcik. Org phm la anak kecik. Takkan la org nk halau kita balik. Meriah skit solat jemaah cmpo jerit pekik budak kecik...

Hohohoho. Br nk rajin2 buat terawikh. Kt rumah mmg tak buat la. Huhuhuh

Ok bai...

 

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan