Firdaus Potty Training Progress

He has graduated! Alhamdulillah..

7 days ago, walaupn siang2 dh tak pakai pampers. Tapi malam2 dia pakai pampers gk!

And sebulan before that, puaslah aku dok memujuk2 dia tak payah pakai pampers dh. Sbb die pakai pn, tp die tak kencing dlm tuh.

Aku kick start potty training Firdaus masa umur dia setahun setengah. Sebab dia ni, boleh tau bila time die nk melepas. Lgpn masa tu anak sorg, apa la kerja aku sgt kn? And Firdaus tak berapa lasak. Tak mcm adik dia skg. Hohoho. So start dr situ, kalu dia nk berak aku akan cpt2 bukak pampers n letak dia kt atas jamban.

Bila dia masuk 2 tahun, aku pakaikan dia cloth diaper. Tp tak tahan, kulit Firdaus tak tahan cloth diaper. Naik melelas2. Mgkn aku tak reti cuci kot. Katenye sental skit2 pstu let washing machine do the rest. Tp tak jd ngn aku cmtu. Lepas sental, rendam n cuci, aku bau lg kt situ. N kulit Firdaus pn dpt jangkitan kuman. So aku stop pakai cloth diapers. And aku agak fobia nk start kt Hafiy skg. Sbb cloth diaper ni cpt nmpk die basah, so aku kerap tukar diaper Firdaus n masa tukar aku akan suruh die kencing atau berak dlu. So byk la masa die kencing n berak dlm toilet. Which is good lesson for him la kn.

Start dia 2 tahun setengah. AKu cuba cuba tak pakaikan apa2 diaper during wiken. Sebab kononnya dia masuk 3, aku nk masukkan dia tadika. Dekat nurseri still dia pakai diapers la. And ada 1 time aku tgk cikgu dia tak pakaikan diapers dh. Rupanya Firdaus bila nk kencing / berak die tunjuk sign. So cikgu tak pakaikan Diapers langsung time die tak tidur. So bg 1 diapers jela tiap2 hari.... Hanya utk dia tidur je,...

Start 3 tahun, until 4... Progress potty training dia agak slow la... Means hanya time die jaga 100% tak pakai diapers. Tp masa tdo mmg pakai la. Selalu la kejadian terlepas melepas kt mana2 tu terjadi. Biasalah tu... And sgt mencemaskan bila dlm kete, bila long distant and Firdaus got to poo. Reaching 4 years old, Firdaus dh boleh tahan. Siap skg ada tabiat baru. Tak suka pi toilet kerap2. Hohoho. jenuh plak nk memujuk. Dh ujung22222 waktu br la die nk pi toilet....

Masa umur dia 3 tahun lebih, barulah kami ada rezeki hantar die masuk tadika. Masa tu cikgu dia plak ajar dia tak payah pakai pampers time tidur siang. Lebih kurang 3 jam mcm tu dia tidur siang and dia berjaya tak pakai pampers. Ada la sekali dua kejadian terlepas jgk kn. Aku tanya cikgu apa tips cikgu boleh ajar dia mcm tu. Bagus cikgu tu, dia plak bg aku tips. Padahal cikgu tu blom kawin n muda jauh dr aku.....

So dia ckp. Before tdo, jgn bg dia minum air. And suruh dia kencing dlu. Sbb Firdaus mmg takda masalah berak dlm tidur lamaa dh. Kencing je problem. So kencing adalah ketika minum la kn. So aku pn buat cmtu. Susah jgk . Sbb cuaca kt mesia ni panas. So slalu la die haus. And serba salah aku. Sepatutnya die minum air tu good la kn. Ini aku tegah plak. And kdg2 aku balik rumah dh kul 6. Kul 7 siap msk mandi2 suma. Kul 8 mkn. Kul 9 kejar2 nk tdo. Slalunya kul 9pm tu la die nk minum. And aku tak bg. And dia tantrums. Serba salah weih. Tp lama2 aku pujuk2 dia nk la jgk dgr. Awal2 tu problem, die minum susu n dia tidur dgn botol kt mulut. Terpaksa aku buat susu sikit je. Just nk lepaskan gian dia menyusu pstu tdo la kn.

Skg ni Alhamdulillah, dia dh boleh paham. Before tdo takleh minum air byk2. Dia pn dh tau malu terkencing n basahkan tmpt tdo. Sbb tu bulan terakhir dia pakai pampers mlm, die sendiri yg insist kami pakaikan pampers. Sbb risau die terkencing. Only 7 days ago, dia stuju and rela aku tak pakaikan pampers. Sbb dia bg betul2 yakin die takkan kencing waktu mlm. And die plak yg pandai. Takmo minum air byk2, and kencing dlu sblm tidur. Very the clever boy kn....

Tp problemnya pulak. Since susu bkn la ultimate obligation utk dia tidur. Means dia bole tidur wpn tanpa menyusu. So dia stop nyusu dlm 2 3 bulan sblm dia reach 4 years old...

It's not good for him la kn. Susu is ultimate bg aku. Even aku sendiri minum susu smpai skg. N smpai umur aku 6 tahun aku masih menyusu botol lg. So aku terpaksa supplementkn dia. Bg dia mkn pil vitamin, minum susu segar - which is utk aku n kuyu minum, calciyum - kadang2 dia nk, kadang2 die tak nk, bg mana yg dia nk, solivite / vitagen. Masoklahnya. Aku bli supaya Firdaus boleh minum. Tp adik dia pn bantai gk. Takpela. It's a good supplement. Bia lah sama2 minum. Tp probnya jgk. Bkn slalu boleh stock up. Masa pegi bli brg dapur jelah. ;p... Mana yg dpt jela, tak dpt hari2. Janji dia minum kn...

Tu masalah susu. Stakat ni aku fullfill masalah tu mcm tu.

Masalah diapers utk Firdaus dh settle. Alhamdulillah.... :D...

Skg time tu kick start hafiy's potty training.

Erm.. Skg ni dia dh pndai kencing n berak kt toilet. Bila dia igt n Bila aku suruh jela. WIken jela. Blom jd serious bisnes cm masa ngn abg dia dlu. And hafiy dh 2 tahun lebih. It means, late already kn? Huhuhuhu.... Aku igt lepas raya ni la kot start. Skg ni sgt busy... hohoho. Apa yg busy sgt ntah... ;p///

Ok tu je sekian. :D


--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan